האם להשכיב את התינוק על הבטן או על הגב?

להשכיב על הבטן או על הגב

להשכיב את התינוק על הבטן או על הגב? זו השאלה הגדולה מכולן. הגעתם הביתה עם התינוק ועכשיו צריך להחליט: האם להשכיב אותו על הבטן או על הגב? להלן יתרונות וחסרונות של השכבה על הבטן ועל הגב, ומהי המלצת משרד הבריאות בנושא זה.

המלצת משרד הבריאות הרשמית היא להשכיב תינוקות לישון על הגב. מדוע? מכיוון שמחקרים מסוימים הראו קשר בין תינוקות ששכבו לישון על הבטן לבין תינוקות שמתו "מוות בעריסה". איך מומלץ להשכיב את התינוק לישון?

המלצת משרד הבריאות משתנה עם השנים. לדוגמא: לפני 30 שנה ההמלצה הייתה להשכיב לישון אך ורק על הבטן. היום – בדיוק להיפך.

יש תינוקות ש״עושים בעיות״ עם שינה על הגב או על הצד ונרדמים רק על הבטן. בכל מקרה, מומלץ להיעזר במכשיר לאיתור הפסקת נשימה (בייבי סנס) ולנסות ככל האפשר להרגיל את התינוק לישון גם על הגב או על הצד.

אז זוהי המלצת משרד הבריאות נכון להיום – השכבה על הגב בלבד, אנחנו לא נתווכח איתה, אבל נציג את היתרונות והחסרונות של השכבה על הבטן והשכבה על הגב:

השכבה על הבטן

יתרונות:

1. תינוקות מסוימים ישנים טוב יותר על הבטן, בעיקר אם יש להם גזים וכאבי בטן.

2. תינוקות שישנים על הבטן מפתחים טוב יותר את איזור בית החזה והכתפיים, מכיוון שברגע שהם קמים בבוקר הם צריכים להרים את הראש ולהתחיל "לעבוד", בניגוד לתינוקות שישנים על הגב ויכולים להמשיך לשכב כך כל היום.

3. במידה והתינוק פולט – הוא פולט הצידה (הראש בדרך כלל מוטה לאחד הצדדים כשתינוק ישן) וכך אין סכנה שייחנק.
rline;">חסרונות:

1. זה נוגד את המלצת משרד הבריאות, הטוענת שיש קשר כלשהו בין השכבת תינוק לישון על הבטן לבין מוות בעריסה.

2. כאשר מעבירים את התינוק לטיולון הוא יצטרך להתרגל לישון גם על הגב, במידה והוא רגיל לישון רק על הבטן ויש תינוקות שמתקשים להתרגל אח"כ לישון גם על הגב.

השכבה על הגב

יתרונות:

1. זה בהתאם להמלצת משרד הבריאות.

2. מקל על מעבר לטיולון בו אפשר לשכב רק על הגב.

חסרונות:

1. במידה ויש גזים וכאבי בטן – זה פחות נוח לתינוק.

2. התינוק לא מגורה להרים את הראש, ויכול לשכב על הגב גם הרבה אחרי שהוא מתעורר.

3. פליטות יכולות להבלע חזרה ע"י התינוק. לכן, תמיד אם משכיבים תינוק על הגב, עדיף לנסות להשכיב אותו על הצד כך שאם תהיה פליטה היא תיפלט הצידה.

השכבה על הצד

זהו השילוב שהרבה אנשים נוטים לו. מצד אחד, ללכת עם המלצת משרד הבריאות ולא להשכיב את התינוק על הבטן, מצד שני – לא להשכיב על הגב (בגלל עניין הפליטות, בגלל חוסר נוחות לתינוק), אז אפשר בהחלט להשכיב על הצד. זה פתרון טוב באמצע.

אז איך הכי נכון להשכיב תינוק? אין תשובה אחת נכונה. המלצת משרד הבריאות היא להשכיב אך ורק על הגב, אבל בעבר ההמלצה הייתה שונה. נכון להיום, זו ההמלצה, אבל עכבו אחרי העניין הזה. בנוסף, נסו להשכיב את התינוק במהלך היום בשעות בהן הוא ער כמה שיותר על הבטן, על מנת שיפתח את איזור חגורת הכתפיים ובית החזה. חשוב מאוד לעבוד עם תינוקות רכים על איזורים אלו כבר מגיל הלידה.

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00
1 Comment
  1. אסור מכל וכל להשכיב תינוקות לישון על הבטן או על הצד. לא ביום ולא בלילה. רק בזמן ערות ובהשגחה.
    זוהי הנחייה יציבה שתקפה כבר שלושים שנה.
    מקרי התמותה ממוות עריסה ירדו בחמישים אחוז בהשכבה על הגב. חמישים אחוז!
    העניינים בדוקים ומעוגנים במחקרים, כל מקרה איום שקרה הוא אחד יותר מדי מכדי לזלזל בהנחיות החד משמעיות.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.