יש לכם תינוק שלא זוחל עדיין?

תינוק זוחל על שש


תינוק זוחל על שש
האם תינוק שלא זוחל בגיל 8 או 9 חודשים אינו מתפתח כראוי? לא בהכרח.

רוב התינוקות מתחילים לזחול בין גיל חצי שנה ל – 10 חודשים. יש גם תינוקות שיוצאים מעט מהסקלה הזו וזה בסדר, אבל רוב הסיכויים שהתינוק שלכם יתחיל לזחול בערך בטווח הזמן הזה, לכן תינוק שלא זוחל בגיל 7 חודשים, או תינוק שלא זוחל בגיל 8 חודשים וגם תינוק שלא זוחל בגיל 9 חודשים אינם בהכרח יוצאים מן הכלל. לכל תינוק יש את קצב ההתפתחות שלו ובנוסף לכך האתגר שמציבים ההורים לתינוק ממלא תפקיד חשוב בעידוד לזחילה.

איך מזהים התחלה של זחילה?

תינוקות רבים יתחילו את הזחילה שלהם במה שנקרא זחילת "גחון". זחילה זו היא בעצם זחילה על הבטן, כאשר התינוקות נעזרים תחילה בעיקר בידיים על מנת לגרור את עצמם קדימה, ורק לאחר זמן מה הם ישתמשו גם ברגליים לדחיפה קדימה, ובסופו של דבר הם יעזבו את זחילת "הגחון" ויעלו לעמידת שש ואז יזחלו על שש. (זה קורה כאשר התינוקות מבינים שהרבה יותר מהיר ויעיל לזחול על שש, וכמובן כשהחלק הזה במוח מתפתח ומאפשר זחילה שכזו). לעומתם, ישנם תינוקות שיחלו ישר לעמוד ולנוע במקום על שש, ומיד לאחר מכן יתחילו לזחול על שש, ללא שלב זחילת הגחון.

מה עושים עם תינוק שהתיישב אבל עדיין לא זוחל?

חשוב לגרום לתינוק שהתיישב לא לדלג על שלב הזחילה. נמצא שיש קשר בין זחילה שהיא מיומנות גסה, לבין פיתוח יכולות המוטוריקה העדינה אצל תינוקות. הזחילה הנה אבן דרך חשובה מאוד בהתפתחות התינוק ומאוד חשוב שהתינוק יעבור דרכה. אפשר לעודד את התינוק לזחילה על ידי קריאה לתינוק מהעבר השני של מנהרה (איפה יש מנהרה? במתחמי הג'ימבורי בקניונים, אפשר גם ליצור בבית סוג של מנהרה מקרטונים שמחוררים אותם משני הצדדים ומניחים צמוד אחד לשני), ובנוסף לבצע את הפעולות הבאות:

1. גירוי התינוק עם חפצים קרובים/רחוקים – רצוי לשים חפץ מלהיב כלשהו, משהו מנצנץ, משהו שמרעיש – בקבוק ריק יכול לשמש אביזר טוב, במרחק קרוב לתינוק, אבל שהוא עדיין יצטרך להתאמץ על מנת להגיע אליו. כשהתינוק מצליח להגיע אל החפץ, השמיעו קולות עידוד ושמחה, ואמרו "כל הכבוד", "איזה יופי" בטונים חיוביים, מחאו כפיים וכך התינוק יבין שביצע פעולה חיובית וזה ידרבן אותו לנסות ולהגיע לחפצים נוספים גם בהמשך.

2. קריאה לתינוק והושטת ידיים – קראו לתינוק בשמו, וכאשר הוא מישיר אליכם מבט לקרוא לו אליכם, ולהוסיף תנועות ידיים מזמינות וקולות נעימים. אמרו לו:"בוא אלי" בחיוך והושטת ידיים. זה יגרה אותו לנסות ולהתקרב אליכם.

3. במידה והתינוק עדיין אינו פוגש באופן קבוע תינוקות אחרים בגילו, קחו את התינוק למתקני הג'ימבורי בקניונים או הפגישו אותו עם תינוקות נוספים – במידה והתינוק שלכם יראה תינוקות אחרים זוחלים ומתקדמים, זה יעודד אותו לנסות ולזחול בעצמו.

4. לא להושיב את התינוק – הושבת התינוק על ידכם וללא שהתיישב לבדו עלולה לגרום להיחלשות של שרירים מסוימים ולחוסר רצון של התינוק להתיישב בעצמו או לזחול. המנעו מכך.

5. הנחת מכשולים – על מנת לאפשר לתינוק אתגר ועידוד לקראת זחילה הניחו כריות, אפשר גם את הרגליים שלכם מול התינוק, זה יאתגר אותו לנסות ולעבור מעליהן.
6.השכיבו את התינוק הרבה על הבטן במהלך היום – זה יכול לסייע לתינוק ולאתגרו להתחיל את הזחילה.

7. הורידו לתינוק את הגרביים ואל תלבישו לו בבית מכנסיים עם רגליות ואם אפשר, כמה שפחות בגדים – עדיף שכפות הרגליים של התינוק יהיו חשופות. זה יקל עליו לפתח את מיומנויות הזחילה. אם מדובר בחורף – חממו את הבית ותנו לתינוק לשכב על השטיח או על מזרן פעילות ואתגרו אותו ע"י הפעולות שמנינו.

כל ילד הוא אינדיבידואל וכך גם קצב התפתחותו. אין שום טעם להשוות את התפתחות התינוק שלכם לזו של התינוק של  החברים, השכנים או הדודים. זחילה היא הרבה פעמים תלוית גירוי, ומומלץ לנסות ולאתגר את התינוק לזחילה כמה שאפשר. במידה והתינוק שלכם בן 10 חודשים וטרם זוחל – מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים שלכם בנושא.

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00