תפרים אחרי לידה – מה חשוב לדעת?

כיצד מומלץ לטפל בהופעתם של תפרים אחרי הלידה?  כיצד יודעים שכאבים בתפרים הם חריגים ודורשים בדיקת רופא? האם יש קשר בין שמירה על היגיינה באיזור התפרים אחרי הלידה לבין התפרצות דלקת בדרכי השתן? התייעצנו עם ד"ר גלעד רטן, רופא בכיר בביה"ח ליס, מנהל מרפאת היסטרוסקופיות ומומחה בגניקולוגיה.

ד"ר גלעד רטן

תפרים אחרי לידה – מידע כללי

חלק לא מבוטל מנשים אשר יולדות לידה ואגינאלית נזקקות לתפרים לאחר הלידה. ישנן נשים שתזדקקנה רק לתפר אחד קטנטן באיזורים לא רגישים כגון הצד הפנימי של הנרתיק, אחרות יהיו עם מספר רב יותר של תפרים באיזורים מעט יותר רגישים כגון הפרינאום או השפתיים, ויהיו גם נשים שתזדקקנה לתפרים נרחבים באיזורים כגון הפרינאום, פי הטבעת והשפתיים. התפרים בהם עושים שימוש כיום בחדרי לידה הינם תפרים סינטטים הנמסים בעצמם בפרק זמן של כשבוע עד שבועיים ואין צורך בהורדתם.

תפרים אחרי לידה

האם מס׳ תפרים אחרי הלידה להם נדרשת יולדת או הנזק הנגרם ל"איזור" אחרי לידה קשורים לגנטיקה או שלכל אישה סיכוי "שווה" לצאת מהלידה עם מעט תפרים או ללא תפרים כלל?

ישנם מס' גורמים המשפיעים על הסיכוי שאישה תזדקק לתפרים לאחר הלידה ובהם: גנטיקה, כלומר מבנה וגמישות הרקמות, גודל העובר, משך הלידה, השימוש בשמנים ומיומנות המיילדת. באופן כללי גם ניתן לומר שאחוז הנשים הכולל אשר נזקקות לתפרים לאחר לידה ראשונה הנו מעט גבוה יותר מאשר בלידות חוזרות. האם לידה שניה לרוב קלה יותר?

תפרים אחרי לידה

כיצד מומלץ לטפל באיזור שבו יש תפרים אחרי הלידה?

חשוב לשמור את איזור התפרים יבש ונקי, יש לרחוץ את האיזור מספר פעמים ביום ובעיקר לאחר שימוש בשירותים. בימים הראשונים לאחר הלידה ניתן להקל על הכאב ולהוריד את הבצקת המקומית בעזרת פדים קפואים (ניתנים לרוב ליולדות בחדר לידה אך אפשר גם לרכוש בבתי מרקחת מסוימים). קומפרסים קרים ניתן גם לעשות ע"י הקפאת פדים או חיתולים ספוגים במים במקפיא הביתי.

במקביל להמשך רחצה של האיזור ניתן להשתמש בתכשירים שונים היכולים להקל על הכאב, ישנם תכשירים טבעיים וישנם תכשירים הניתנים במרשם רופא. ניתן בהחלט ליטול תכשירים נוגדי כאב במהלך תהליך ההחלמה גם במידה ואישה מניקה, אך יש להתייעץ עם הרופא המטפל טרם נטילת התרופה. בנוסף, שימוש במוצרים כגון גלגלים למיניהם יכול לסייע להקל על הכאב בישיבה ובזמן הנקה בימים הראשונים, ע"י הורדת הלחץ על האיזור הפצוע.

תפרים אחרי לידה

איך יודעים אם הכאבים באיזורים בהם יש תפרים אחרי הלידה חריגים ודורשים בדיקת רופא?

בכל מקרה של כאב המתגבר ולא הולך ופוחת, חום, אודם מקומי או הפרשה חריגה מהתפרים יש לפנות לרופא המטפל. לעיתים, ייתכן כי כאב חריג ינבע מתפר הדוק מדי והסרתו תקל על הכאב מייד.

האם יש קשר בין הזנחת הטיפול בתפרים אחרי הלידה לבין התפרצות דלקת בדרכי השתן לאחר הלידה?

שמירה על היגיינה מקומית לאחר לידה חשובה גם כאשר יש לאישה תפרים אחרי הלידה וגם בהעדר תפרים. במידה ואין הקפדה על היגיינה בהחלט יכולה לעלות שכיחות של דלקת בדרכי השתן.

ד"ר גלעד רטן הנו רופא בכיר בביה"ח ליס, מנהל מרפאת היסטרוסקופיות ומומחה בגניקולוגיה. לאתר של ד"ר גלעד רטן

ג/ר/09/12/12

Share This Post
Have your say!
00
1 Comment
  1. תרסיס אלו פירסט נקרא לא סתם תרסיס הפלא, הוא מיוצר מאלוורה פעילה ומיוצבת, הכוולת בין מרכיביה למעלה מ200 רכיבים פילים החיוניים לאדם,
    ביניהם חומר מחטא, אנטי דלקתי,מאלחש, מולטי ויטמינים, חומצות אממינו וכן חומרים מאיצי התרפאות.
    מנסיון אישי אין להשוות לידה בלי ועם האלו פירסט-
    האלו פירסט מתאים לשימוש בפצעים גדולים ואף למכות יבשות, ואף לנימול לאחר הברית.

    כמו כן יש לנו עוד מוצרים שמסיעים ללידה והריון:
    לסימני מתיחה, לכתמים בפנים, לעיסוי הפירנאום, לסדקים בהנקה, משחה מחממת לעיסוי שמומלצת ביותר על ידיי דולות לעיסוי הגב התחתון בזמן הצירים, וכן חומרים מחזקים בזמן הריון ולאחר לידה וכן לזמן בחילות,
    והכל מחומרים טבעיים ואיכותיים במיוחד.
    לפרטים:
    0587204830
    גפן

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.