סדר יום לתינוק – איך מתחילים?

סדר יום לתינוק

סדר יום לתינוק

איך מתחילים לסגל סדר יום לתינוק? לאט לאט, ובהדרגתיות, ואפילו אם הלוחשת לתינוקות ממש מתעקשת שאפשר ללמד תינוק מהו סדר יום החל מגיל יום, זה לא מדויק כלל. סדר יום לתינוק מתחיל להסתדר בדרך כלל לקראת גיל 3-5 חודשים. יש תינוקות שמתאקלמים יותר מהר לסדר יום קבוע, ולחלקם לוקח מעט יותר זמן. אין קוסמים ואין קסמים, וחשוב להבין שסיגול סדר יום לתינוק הנו תהליך שלוקח זמן. להלן מס' טיפים לגבי דברים שתוכלו לעשות כדי לקרב את התינוק שלכם אל סדר יום מסודר יותר ממה שקיים כרגע, ובהמשך אל סדר יום קבוע של ממש. בהצלחה.

סדר יום לתינוק

סדר יום לתינוק – 5 טיפים חשובים

שינה יזומה לתינוק במהלך היום וערנות למדד העייפות של התינוק

תינוק שישן טוב ביום, ישן טוב גם בלילה. זכרו זאת, ואל תחכו שהתינוק יצרח ויהיה עצבני, נסו לזהות סימני עייפות של התינוק בבוקר, בצהריים, ואחר הצהריים, ובכל פעם שזיהיתם אותם (קיטורים לא ברורים, בכי קל, עיניים אדמומיות) האכילו את התינוק ושימו אותו מיד במיטה/בעריסה.תנו מוצץ אם הוא לוקח, לטפו, לחשו:"ששש…ששש…" וחכו שהקטנצ'יק יירדם. שינה טובה בבוקר ובכלל במהלך היום לפני שהתינוק מגיע לסף והוא כבר מפורק עוזרת גם לשנת הלילה.

טיפ ליישום: התחילו מהשינה הראשונה של הבוקר. רשמו לפניכם מתי התינוק התעורר בבוקר לראשונה, האכילו אותו , אח"כ הציגו לו גירויים כמו אוניברסיטה, משחקים שונים, שירים וכו'. לאחר כשעה, שעה וחצי של גירויים ופעילות תינוק בן יומו עד כמה חודשים אמור להיות כבר מותש. שימו אותו במיטה/עריסה,  ונסו להרדימו. נסו להקפיד על שנת הבוקר הזו ומשם יהיה לכם יותר קל "לגזור" את שאר סדר היום.

סדר יום לתינוק

למידע על ניהול טקס שינה , לטיפים להרדמה של תינוקות

טיול קבוע כל יום, עדיף בשעה יחסית קבועה

אם עברתם את שלב 1 מעולה. עכשיו התינוק התעורר וגם אם אתם עייפים ורוצים להעביר את היום בבית ו"לארוב" לשינה הבאה של התינוק ולזחול למיטה בעצמכם, הקפידו בכל זאת לצאת לטיול מדי יום, גם אם זה טיול קצר. זה מעייף את התינוק וגם עושה לו הרגשה טובה של התאוורות ומשב אויר צח, אמהות רבות גם מדווחות שתינוק שבילה במהלך היום בחוץ ישן טוב יותר בצהריים וגם בלילה. שווה נסיון. השתדלו לצאת בשעות הבוקר ולחזור לקראת שעות הצהריים, מקסימום אחר הצהריים גם כדי שהתינוק לא יתעייף מדי, וגם רצוי שיהיה לכם פנאי ורוגע לבצע את כל הטקס של המקלחת, של הקראת סיפור לפני השינה והאכלה רגועה. רצוי גם שמגיל כמה חודשים התינוק יישן את שנת הצהריים שלו במיטה שלו בבית ולא בעגלה בטיול בחוץ.

סדר יום לתינוק – אל תתרחקו מאוד מהבית ולא לכל היום

אל תגיעו למצב שאתם מסתובבים כל היום בחוץ (או בקניון, או אצל סבא וסבתא וחברים) והתינוק נאלץ לישון בכל מקום בו הוא נמצא, ובמצב בו אתם מכניסים ומוציאים אותו מהאוטו הרבה במהלך היום. תינוק שמטלטלים אותו ומסיעים אותו, ומזיזים אותו הרבה לא יוכל לסגל סדר יום בצורה נוחה. עדיף שיישן במיטה שלו (לפחות את שנת הצהריים, שגם אליה תגיעו, אל תדאגו), ושיהיה לכם גם "זמן בית" בו משחקים, קוראים סיפור ונרגעים בתוך הבית.

סדר יום

הקפידו שהתינוק יאכל טוב לפני שנת הצהריים

גם אם התינוק שלכם עוד לא ממש "ישן צהריים" אלא נרדם לכם באופן פתאומי בשעה שהיא בצהריים, נסו להכניס זאת לתוך סדר היום. כשאתם רואים שיש סיכוי שהתינוק אוטוטו יירדם (מראה סימני עייפות, עצבני קלות) השתדלו להגיע איתו הביתה ונסו להקפיד שיאכל טוב לפני ההרדמות. זה רלוונטי גם לגילאי חודשיים, שלושה וגם לגילאי חצי שנה ומעלה (אח"כ האוכל הוא מוצק, אבל זה SAME SAME) על מנת שיישן בצהריים שינה ארוכה ויהיה ערני להמשך הפעילות עד הערב. תינוק שלא ישן טוב בצהריים ככל הנראה יסבול מקושי להרדם בלילה ובנוסף גם תיתקלו בקשיים לקלח אותו ברוגע ולהביא אותו אל המיטה אחרי אוכל ללא צעקות ועצבים, שכן הוא יהיה כבר עייף ועצבני.

סדר יום לתינוק

אמבטיה בשעה קבועה ביום

הקפידו על מקלחת בשעה קבועה יחסית. זה יעזור לתינוק להכנס לשגרה ולהבין שקיומה של מקלחת מעיד על סיומו של היום והתכוננות לשינה. אל תגיעו למצב שאתם מקיימים את המקלחת ממש מאוחר. עשו את המקלחת לקראת 18:00 או 19:00 כדי שהתינוק לא יגיע "גמור" לשינה ויתקשה להרדם.

לסיכום: היו אתם אלו שמנהלים את סדר היום, בכפוף להתנהגות התינוק – אל תחכו שהתינוק יהיה על הסף, גם מבחינת עייפות וגם מבחינת רעב, היו ערניים להתנהגות שלו, לסימני עייפות, לסימני רעב (תינוק מנסה לנגוס את הכתף שלכם, מחפש ציצי וכו'), הקדימו תרופה למכה ונהלו את מהלך היום בהתאם. היו אקטיביים ולא פאסיביים וכך תסייעו לתינוק לסגל סדר יום מובנה יותר. בהצלחה!

Share This Post
Have your say!
00
6 Comments
  1. You're the grtsaete! JMHO

    Reply
  2. תינוקת בת חודש וחצי בדרך כלל אוכלת ב 17-17:30 ונרדמת עד 20:30-21 ואני מקלחת אותה כשמתעוררת ולעתים ישר מתעוררת רעבה אז זו קצת משימה פחות רגועה . האם להעיר למקלחת לפני ? תודה מראש

    Reply
    • היי אמילי, לדעתי בגיל חודש וחצי לא כדאי להעיר למקלחת. ורצוי להאכיל ואח"כ מקלחת כי אז המקלחת רגועה ונעימה וגם מעייפת….
      עד גיל 3 חודשים הייתי משתמשת בסדר קבוע של "אוכל – פעילות – שינה". כאשר במהלך היום יש בערך 3 שעות בין ארוחה לארוחה.

      Reply
  3. מה עושים מבחינת טיול יומי אם מדובר בתקופת החורף?

    Reply
    • אני בחופשת לידה שניה (בן 3 חודשים) ואני לא מוותרת על טיול גם כשקריר בחוץ ומעונן. מחכה להפוגות בין הגשמים ויוצאת לסיבוב, גם אם הוא קצר, עדיף לצאת לקצר מאשר להתקע בבית כל היום. עוטפים טוב את התינוק ויוצאים, זה לא כזה עניין

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.