איך בוחרים גן עיריה?

גן עיריה - איך בוחרים

אם בשעה טובה הילד או הילדה שלכם ייכנסו בשנה הקרובה לראשונה לגן עיריה (גילאי טרום טרום חובה) אז חשוב שתדעו שגן עיריה זה ממש לא גן פרטי, וקיימים הבדלים גדולים ביניהם. בנוסף, אתם צריכים לקוות שתקבלו שיבוץ לגן עיריה טוב באיזור מגוריכם,  אבל רגע – מהו גן עיריה טוב? הנה מס' קריטריונים שכדאי לקחת בחשבון לפני הרשמה לגן עיריה (בגילאי טרום טרום חובה מומלץ לבדוק את הדברים הבאים לאחר שקיבלתם שיבוץ, ובמידה ואינכם מרוצים מהשיבוץ יש אפשרות לפנות למשרד החינוך ולבקש העברה לגן אחר, "על בסיס מקום פנוי", עוד לפני תחילת שנת הלימודים). מארחים ילדים מהגן? 4 טיפים חשובים להכנה

אגב, אם אתם מתכננים לעבור דירה לעיר או אזור מגורים חדש בשנה בה הילד/ה מתחילים לראשונה גן עיריה, מומלץ מאוד להכנס לקבוצות הורים ייעודיות בפייסבוק של האזור אליו אתם עוברים, לברר אילו גני עיריה נחשבים לטובים באיזור, לברר על הגננות של האיזור, ובהחלט להתקשר לעיריה או לרשות המקומית ו"ללחוץ" לגבי שיבוץ כזה או אחר בהתאם למידע שאתם אוספים מאנשים שכבר מתגוררים במקום. השיגו כמה שיותר מידע לפני שאתם עוברים בפועל, כי לרוב המעברים מתבצעים בקיץ ביולי – אוגוסט ואז הערעורים והשיבוצים כבר נעשים בצורה יותר לחוצה. השתדלו להקדים תרופה למכה ולבקש את הגן שאותו אתם מעדיפים לאחר שביררתם מבעוד מועד עם מי שמכירים את האזור מקרוב.

מס' הילדים בגן

אלמנט קריטי ביותר, במיוחד בגילאי טרום טרום חובה. למה? הילד שלכם עומד להכנס לראשונה לגן עיריה, שהוא בהחלט מסגרת הרבה פחות מגוננת מגן פרטי, וגם ככה הוא עומד לחוות קשיי הסתגלות לא מעטים – גמילה מחיתול, סדר יום נוקשה יותר מבעבר, אכילה עצמאית (בגני עיריה ברשויות מסוימות הילדים נדרשים להביא את ארוחת העשר מהבית בקופסאות – עליהם להיות עצמאיים מספיק על מנת לפתוח את התיק שלהם ואת הקופסא ולאכול לגמרי לבד, בגנים אחרים הוועד אוסף כסף ומוגשת ארוחת בוקר בגן ע"י צוות הגן – מה שנקרא הזנה) , התחשבות בזולת ועוד תכנים חינוכיים בהם עוסקים רבות בשנה הראשונה בגן. חבל להקשות על הילד במסגרת שתהיה גם עמוסה מדי מבחינת כמות הילדים. גני עיריה ידועים בשנים האחרונות לשמצה בנושא מס' הילדים הגדול וכמות אנשי הצוות הקטנה. במידה וקיבלתם שיבוץ לגן עיריה מסוים – אתם בהחלט יכולים לברר כמה ילדים עומדים להיות שם בשנת הלימודים הבאה ובמידה והמספר גדול – אתם יכולים לבקש להחליף גן, אבל –  אליה וקוץ בה. יש שמועה שמסתובבת בין הורים שגנים שבהם יש מס' קטן יותר של ילדים – הם גם אלו הפחות טובים, ולכן הרבה פעמים הורים שמקבלים שיבוץ אליהם מבקשים לעבור ולכן נשאר בגנים הללו מס' קטן של ילדים. עשו את החושבים בעצמכם. חברים של הילד מתחילים לבוא אליכם הביתה? כך תתכוננו

יש טלויזיה?

גני עיריה שיש בהם טלויזיה זה עוף קצת מוזר. מצד אחד, יש הורים שלא אכפת להם שהילד יראה טלויזיה קצת במהלך היום. מצד שני, איך אפשר לדעת שהגננת לא משתמשת בטלויזיה קצת יותר מדי על מנת להשקיט סדר בגן או על מנת לעשות לעצמה ולסייעת חיים יותר נוחים?

אג'נדה של הגננת וסגנון ההוראה

יש גננות ויש גננות. יש גננות שמשתמשות יותר בקולן כדי להשליט סדר, יש גננות עדינות יותר, יש גננות מלטפות ורכות, ויש גננות קשוחות ואסרטיביות. חשוב שתכירו את הילד/ה שלכם ותדעו איזה סגנון גננת יכול להתאים לה/לו יותר. כשהילדים נכנסים בגיל 3 לגן עיריה זהו גיל קריטי בו הם מתחילים לגבש זהות עצמית, בטחון עצמי ודרכי תקשורת לעולם. חשוב מאוד שהדמות המחנכת תהיה דמות שהילד לא מפחד ממנה, או נרתע ממנה וגם חשוב שאתם תרגישו שדמות הגננת נראית לכם כמתאימה למה שאתם מעוניינים שילדכם יספוג. אל תחששו לשאול את הגננת על האג'נדה שלה, ועל שיטות החינוך שלה – האם היא נוהגת לתת עונשים בגן? האם היא מסבירה על ימי אבל כמו יום השואה והזיכרון? האם היא מחנכת לעצמאות או מעדיפה להשאירם בחממה תחילה? לא להתבייש לברר, מדובר בילדים שלכם.

צהרונית? 

צהרוניות פועלות במס' גדול של גני ילדים. צהרונית בגני עיריה מופעלת מרגע שמסתיים גן העיריה (ב – 14:00) ועד לאיסוף ההורים, לרוב בין 16:00 ל – 16:30. במידה ואתם מתכננים שהילד ישהה בגן עד לשעות אחה"צ חשוב לוודא קיומה של צהרונית בגן אליו שובצתם. כמו כן, חשוב לוודא כי הצהרונית שלכם הנה רק לגן שלכם, מכיוון שישנם גנים בהם בשעת הצהרונית מאחדים גנים, לאו דווקא בין גנים עם ילדים באותו גיל, חשוב לבדוק.

מה אומרים הורים שנמצאים בגן על הגן?

נסו להגיע לגן העיריה אליו שובצתם מס' פעמים – גם בבוקר וגם אחה"צ בשעות האיסוף. תפסו הורים שנמצאים בגן הזה ושאלו אותם על הגננת, על הצוות, האם הם מרוצים/לא מרוצים ולמה, כמה ילדים יש השנה בגן וכו'. ייתכן שתיפלו על הורים שזה כבר ילד שני או שלישי שלהם בגן הזה ויהיה להם הרבה מידע אודות הגן הספציפי או גני עיריה אחרים באיזור. בכל אופן – מה שטוב להורים אחרים לא בטוח שטוב לכם, ומה שרע להורים אחרים – יכול להתגלות כמצוין עבורכם אז קחו בעירבון מוגבל כל המלצה או השמצה, אבל הדעות שתשמעו בהחלט יוסיפו "בשר" ליכולת שלכם להגיע להחלטה הסופית.

התרשמות שלכם מהגן ומהצוות

ברוב הגנים יש ימים פתוחים אך לרוב הימים הללו מתקיימים לפני שמקבלים שיבוצים, לכן נסו לתאם מועד מול הגן בו תוכלו להציץ פנימה ולהתרשם מהגן עצמו ומהצוות. לפי הוראות משרד החינוך אסור לגננות להכניס זרים לגן משיקולי בטחון (ואתם כהורים שעדיין לא נמצאים בגן הזה נחשבים זרים), לכן מנסיון, זה לא יהיה פשוט להצליח ולהכנס, אבל שווה נסיון ובדיקה מול צוות הגן.

לגבי תקינות המתקנים והחצר: העיפו מבט אם יוצא לכם להכנס אבל דעו שלרוב הכל יהיה תקין, מכיוון שמשרד החינוך מפקח מקרוב על הגנים ועל הגננות, וזה היתרון הגדול שלו על פני גנים פרטיים – בהם אין לדעת מי בדק או לא בדק את הציוד, את הרקע של הגננות ועוד. קראו כאן על ההבדלים העיקריים בין גני עיריה לגנים פרטיים

יש לכם רעיונות חשובים נוספים? נשמח אם תשאירו בתגובות.

Share This Post
Have your say!
00
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.