ד"ר צבי כהן על חום לתינוק

משקל תינוקות

</h1<"איך

חום לתינוק

הורים רבים לא יודעים איך הכי נכון למדוד חום לתינוק, מה נחשב לחום אצל תינוקות, ומתי צריך להתייעץ עם רופא. ד"ר צבי כהן, מומחה לרפואת ילדים מסביר.

איך מודדים חום לתינוק?

איך מומלץ למדוד חום לתינוקות החל מגיל 0?

מדידת החום הכי מדויקת בגילאי 0 עד שנה, וגם לאחר מכן הנה דרך פי הטבעת ובניגוד לשמועה הרווחת אין להוריד חצי מעלה מהחום המתקבל במדידה זו. במידה ולא ניתן למדוד חום בדרך זו, הדרך השנייה העדיפה היא דרך בית השחי, ולאחריה בסולם העדיפות נמצאים כל האמצעים החדישים והגאדג'טים למיניהם – מד חום המודד דרך האוזן, מדבקות וכו', וזאת מכיוון שהם מספקים נתונים פחות מדויקים.

הנחיות למדידת החום דרך פי הטבעת:

ניקיון – לפני הכנסת מד החום אל פי הטבעת יש לשטוף אותו במים וסבון ולוודא כי הוא נקי. חשוב שלתינוק יהיה מד חום נפרד משל שאר בני הבית.

מריחת חומר סיכה – יש למרוח על מד החום וזלין לפני הכנסתו לפי הטבעת. אין להשתמש בקרמים טיפוליים או קוסמטיים למיניהם.

מיקום ותנוחת התינוק  – אין מיקום אחד או תנוחה אחת שעדיפה ומומלצת. עדיף למקם את התינוק במקום ובתנוחה בהם הכנסת מד החום אל פי הטבעת תהיה הכי נוחה להורה ובטוחה לתינוק, שכן תינוקות רבים יביעו התנגדות.

עומק – יש להחדיר את מד החום אל תוך פי הטבעת לעומק של סנטימטר אחד בלבד, או רק את ראשו של מד החום.

 

מה נחשב לחום אצל תינוקות? איזה חום מחייב בדיקת רופא?

חום של 38 מעלות ומעלה נחשב לחום אצל תינוקות ופעוטות. לגבי הצורך בבדיקת רופא – זה מתחלק לשני טווחים.

גיל 0 עד חודשיים – חום של 38 מעלות מחייב בדיקה מיידית של רופא.

גיל חודשיים ומעלה – חום של 38 מעלות, בתוספת תופעות כגון שלשולים, הקאות, שיעול, אי שקט ועוד דורשים בדיקה מיידית של רופא. במידה ומופיע רק חום – מומלץ לגשת לבדיקת רופא לאחר 24-48 שעות.

מהי הדרך המומלצת להורדת חום אצל תינוקות?

סירופ נוזלי או נרות – ניתן להשתמש בכל אחד מהם, כמובן שאם התינוק סובל משלשולים יש להמנע משימוש בנרות.

אמבטיה במים פושרים בלבד – דרך טובה נוספת להורדת החום היא אמבטיה במים פושרים. הורים רבים פועלים מחוסר ידע וחלקם עושים לתינוק אמבטיה עם מים קרים כי הם חושבים שכך חום הגוף יירד מהר יותר. הם צודקים, אבל הירידה תהיה דרסטית מדי עבור הגוף, ולא תבצע את הפעולה הרצויה ואף להיפך. אמבטיה במים פושרים תעשה את הפעולה של הורדת החום, אך בצורה מבוקרת ונכונה. אמבטיה במים חמים לא תגרום להורדת החום כלל.

החל מאיזה חום גוף ולאחר כמה זמן מרגע עליית החום מומלץ לתת תרופה להורדת החום?

בכל מקרה בו חום גופו של התינוק עולה מעל 38.3 מעלות יש צורך לפעול להורדת החום, ללא קשר למשך הזמן ממנו סובל התינוק מחום. אין צורך לחכות שהתינוק יסבול מחום במשך יום או יותר כדי לתת תרופה להורדת החום.

מה לגבי מינונים? האם מותר לתת "מנה כפולה" במידה והחום לא יורד?

לא, אין לעבור מינון של מנה אחת פעם ב – 4-5 שעות, ויש להתייעץ תמיד לגבי המינון במקרה הספציפי עם הרופא המטפל.

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
20
2 Comments
  1. מאמר חשוב ביותר, לא ידעתי שברגע שיש חום לתינוק מתחת לגיל חודשיים צריך ללכת לרופא, וגם לא אף אחת מחברותיי שאיתן התייעצתי, כך שגם חידשתי להן משהו.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.