ביות מלא או חלקי?

 22:30. לילה. אני נכנסת למחלקת תינוקות. כמו תמיד מלווה אותי הצליל הקבוע של בכי התינוקות בעריסות. עשרות התינוקות המקסימים, שנולדו רק אתמול, שוכבים זה לצד זה בעריסות. אחות הערב הסחוטה ממש סופרת את הדקות עד שכבר אגיע ונתחלף.

על אחות הלילה הזו שכרגע סיפרתי עליה מוטלת אחריות כבדה. עליה להיות אחראית לבדה על החלפת חיתולים, האכלה, לקיחת בדיקות דם, השכמות של אמהות להנקה, וכו'. לעיתים היא מופקדת על עשרים תינוקות. אין באפשרותה באמת למלא אחר צרכיהם של כל התינוקות בתינוקיה בו זמנית.

הייתי רוצה לאור כך להתייחס לנושא של ביות מלא מול ביות חלקי במהלך השהיה בבית החולים לאחר הלידה.

אז מהו בעצם ביות חלקי? ביות חלקי בבית החולים לאחר הלידה משמעו שהתינוק מטופל בשעות הלילה ע"י האחיות בתינוקיה ובמשך היום התינוק מטופל ע"י אמא.

מהו ביות מלא? שהייה של התינוק במחיצת האם מרגע לידתו ועד עזיבת בית החולים, ביום ובלילה, פרט לזמני בדיקות וביקורי רופאים/שקילה וכו'.

נקודה למחשבה: למה כאשר אתן בודקות פעוטון או מסגרת לתינוק חשוב לכן היחס בין אנשי הצוות למס' התינוקות ובבית החולים לא?

חישבו לרגע מה הדבר הראשון שאתן בודקות כשאתן בוחרות משפחתון לתינוק החמוד שלכן. היחס בין כמה תינוקות לכמה מטפלות. לרוב זה עומד על 4-5 תינוקות למטפלת, ואם זה יותר, לרוב תפסלו את המשפחתון. אז למה לא לנקוט באותו סטנדרט גם עבור התינוק שלכן בלילה הראשון או השני לאחר הלידה? התינוק שלכן עובר כרגע חוויה לא פשוטה. הוא יצא מסביבה מוגנת ושקטה, בה שהה במשך 9 חודשים ללא שינוי, ואילו כעת הוא מופרד מאמא שלו, נמצא בחדר מואר ולרוב לא מאד שקט, ואחות שמחלקת את זמנה היקר בינו לבין הרבה תינוקות אחרים. אז כאשר מדברים על ביות מלא או ביות חלקי – אני בפירוש מהדוגלות בכך שעדיף ביות מלא, ויש לכך הרבה סיבות.

אז מהן הסיבות העיקריות שבגללן עדיף ביות מלא?

 בביות מלא התינוק מקבל את תשומת הלב לה הוא זקוק כ"כ בימים הראשונים– בביות מלא התינוק נמצא כל הזמן אצל היולדת, במקום הכי טבעי עבורו. עניין זה קריטי משום שהתינוק זה עתה יצא מסביבה מוגנת ושקטה והוא עובר חוויה לא פשוטה. למה להקשות עליו ולשים אותו בתינוקיה שם יצטרך להלחם על תשומת הלב עם עוד תינוקות רבים?



הסתגלות טובה להנקה – במידה ואת רוצה להניק, הרבה יותר קל להסתגל להנקה (בעיקר אחרי לידה ראשונה) כאשר התינוק איתך כל הזמן. כך תוכלי להניק אותו מתי שיש דרישה, ולא תהיי תלויה בכך שיקראו לך מהתינוקיה. בנוסף, אם התינוק שוהה בתינוקיה ייתכן שייקח הרבה זמן מהרגע שיתחיל לבכות וירצה לינוק ועד הרגע שיגיע בפועל אל ההנקה ובפרק הזמן הזה הוא יכול מאוד להתעייף ולהתקשות ביניקה ומשם המדרון חלקלק וההנקה יכולה להתפספס. מצב סביר הוא שהאם יכולה לחשוב שהתינוק לא מצליח לינוק כי אין חלב, כי היא מחזיקה אותו בצורה לא נכונה, וכו' ונורא קל משם להתייאש ולעבור לתחליפי חלב. לעומת זאת, כאשר התינוק עם האם כל הזמן, יש אפשרות נוחה יותר לתרגל את ההנקה (שלא באה תמיד כ"כ בקלות..) וגם ההנקה זמינה לתינוק ברגע שהוא מבקש, זוהי נקודה חשובה וקריטית מאוד להמשך ההנקה לאחר מכן.

זה התינוק שלך ואתם קשורים זה בזה – במסגרת עבודתי יוצא לי לראות לא מעט אמהות לאחר לידה משוטטות כל הלילה במחלקת יולדות, בחלוקים ורודים ועיניים טרוטות, הלוך וחזור מהמיטה שלהן למחלקת תינוקות, פשוט כי הן מתגעגעת ורוצות לראות את האוצר החדש. קוראים לזה הורמון האהבה. אותו הורמון שגורם לרחם להתכווץ, גורם לך גם להתאהב בתינוק שלך. וכשמאוהבים, מתגעגעים.

מהם החסרונות העיקריים בביות מלא?

ההמלצה שתשמעי מכולם שכדאי לך לאגור כוחות לאחר הלידה –  את עלולה לשמוע הרבה את המשפטים: "זה הלילה האחרון שיש לך לישון", "מה את צריכה את הכאב ראש הזה", "הן יכולות לטפל בו הכי טוב", "את צריכה לנוח אחרי הלידה". אז צר לי לבשר לך שלילה אחד של "שינה טובה" (כמה טובה היא יכולה להיות בבית החולים?) לא יצבור לך שעות שינה לשנים הקרובות, אבל המחשבה שאת לא יודעת מה קורה עם התינוק שלך בזמן השהייה בתינוקיה דווקא כן עלולה להדיר שינה מעינייך.

פחד פסיכולוגי מהטיפול בתינוק חדש – הרבה נשים חוששות מביות מלא כי הן עדיין לא סומכות על עצמן (בעיקר לאחר לידה ראשונה) ומעוניינות בסיוע מהצוות. חשוב לי לומר כי ההיפך הוא הנכון – ככל שיולדת מתנסה ומתמודדת יותר עם הטיפול בתינוק במהלך השהיה בבית החולים כך יגבר הביטחון שלה בטיפול בתינוק כאשר תגיע הביתה. עדיף להתחיל לתרגל כבר בבית החולים את הטיפול בתינוק. אל חשש. תמיד יש אחות במחלקת יולדות שיכולה לעזור לך במקרה שאת מסתבכת או צריכה עזרה בכל דבר הנוגע לתינוק.



חשש שכאשר את ישנה/רוצה ללכת לשירותים/לעשות כל פעולה הדורשת התפנות מלאה שלך לא תהיה השגחה על התינוק – אם את חוששת להירדם כאשר התינוק נמצא בעריסה לידך, רוצה להיכנס לשירותים ופוחדת להשאיר את התינוק לבד, או באמת מוכרעת מעייפות, תמיד תוכלי לקחת אותו לשעה שעתיים לתינוקיה, לתפוס מנוחה קטנה, ולקחת אותו בחזרה.

האם נכון שבבתי חולים מסוימים בארץ האופציה היחידה היא ביות מלא?

כן. בהחלט. ישנם בתי חולים כאלו בהם האופציה היחידה היא לשהות עם התינוק כל הזמן לאחר הלידה ועד השחרור הביתה, פרט לבדיקות רופא, שקילות וכו', והפלא ופלא – גם שם הדברים מתנהלים כשורה.

לסיכום, ההחלטה בידיים שלכן, הקשיבו לעצמכן ולאינסטינקטים שלכן. עם זאת, ההמלצה שלי היא לבלות כמה שיותר זמן עם התינוק במהלך השהות בבית החולים, זה חשוב מהרבה בחינות, גם לאם וגם לתינוק והיתרונות שבכך עולים פי כמה וכמה על החסרונות. בהצלחה ולידה קלה.

מיכל ברס היא מיילדת ואחות במחלקת ילודים. מעבירה קורסי הכנה ללידה, ייעוץ הנקה וטיפול בתינוק.לדף הפייסבוק של מיכל

מ/ב/27/06/13

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית.  האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי. כל הנאמר בכתבה זו הנו בגדר המלצה בלבד וכפוף לשיקולים פרטניים ולכל מקרה לגופו.

Share This Post
Have your say!
00

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.