סתם דכדוך או דיכאון אחרי לידה?

דכאון אחרי לידה

דכאון אחרי לידהדיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה נפוץ הרבה יותר ממה שלרוב חושבים. מדובר על איזור ה – 15%-25% מהנשים לאחר לידה, עם זאת, גם אם את מס' שבועות/חודשים אחרי לידה ומרגישה קצת עצובה – אל תמהרי לקפוץ למסקנות מהירות מדי. דעי לך שרוב הנשים סובלות מדכדוך כלשהו לאחר הלידה ולאו דווקא ממה שמוגדר כדיכאון אחרי לידה. דיכאון אחרי לידה ודכדוך אחרי לידה הם שני דברים שונים לחלוטין. הדכדוכים והעצבות אחרי הלידה מגיעים בעיקר בגלל צניחה מהירה של כמות ההורמונים בגוף, העייפות, חוסר שעות השינה ושינוי המציאות הקיצוני שאישה חווה אחרי הלידה שלה. כן, כן, זה נורמלי לחלוטין להרגיש קצת עצובה אחרי לידה והחדשות הטובות הן שזה גם עובר מעצמו – לבד. עם זאת, כשסובלים באמת מדיכאון אחרי לידה זה כבר מעבר לעצבות קלה ולרוב יש צורך בהתערבות ובטיפול. לעומת הנשים שבטוחות שהן סובלות מדיכאון אחרי לידה למרות שהן סתם עייפות ומותשות, יש גם נשים שאכן באמת לצערנו סובלות מדיכאון אחרי לידה אבל מתביישות/לא בטוחות ומתעלמות מהסימנים בשטח. 3 סימנים שאת סובלת מדיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה – מתי מתפרץ?

דיכאון אחרי לידה יכול להתפרץ בכל שלב במהלך השנה שלאחר הלידה, אך יותר נפוץ בחודשים הראשונים שלאחר הלידה. כ- 80% מהנשים בערך יסבלו מדכדוך אחרי הלידה, בעוד שמדיכאון אחרי לידה סובלות רק כ – 10%-15% מהנשים שיולדות.

דיכאון אחרי לידה יכול לפגוע בכל שכבות האוכלוסיה.

דכאון אחרי לידה – סימנים

קושי לתפקד

אמא הסובלת מדכאון אחרי לידה תתקשה לתפקד בדרך כלל, בניגוד לאמא שסובלת רק מדכדוך. רמת העצב וההרגשה הכללית הרעה יכולות להיות דומות אבל אמא שסובלת מדכאון של ממש תתקשה לתפקד כראוי. משימות פשוטות אפילו כמו לקלח את התינוק או לשטוף בקבוקים יכולים להוות אתגר לא פשוט לאמא שסובלת מדיכאון אחרי לידה, לעומת המדוכדכת שתתפקד מעט יותר בקלות. עם זאת, יש גם אמהות הסובלות מדיכאון אחרי לידה שמצליחות לתפקד ולשמור על מראה של "עסקים כרגיל" כלפי חוץ אבל בתוך תוכן הולכות ומתפרקות.

דיכאון אחרי לידה

הרגשת עצבות במשך מרבית שעות היממה

לרוב אמא הסובלת מדיכאון אחרי לידה תהיה עצובה במשך מרבית שעות היום אם לא בכולו. אמא הסובלת מדכדוך בלבד לרוב תסבול מגלים עולים ויורדים של רמות העצב ולעיתים גם תחוש "בסדר".

דברים שפעם שימחו לא משמחים

בדיכאון אחרי לידה האם תחוש איבוד עניין בדברים כמו תחביבים שפעם היוו מקור עניין עבורה, בניגוד לדכדוך.

עייפות וחולשה קיצוניים

ללא קשר לדיכאון או לדכדוך אחרי לידה התקופה שלאחר כל לידה שהיא מלווה בעייפות גדולה, בתשישות ובחולשות. גם נשים הסובלות מדיכאון אחרי לידה וגם נשים הסובלות רק מדכדוך יסבלו מעייפות וחולשות.

חרטה על הלידה

אם הסובלת מדיכאון אחרי לידה תנטה לסבול ממחשבות אובדניות לגביה או לגבי התינוק, תחוש אפטיות או דחיה כלפי התינוק, חרטה על הלידה ועוד.

חוסר רצון למפגשים חברתיים או לחברה כלשהי

אם הסובלת מדכאון אחרי לידה לא תרצה לראות אף אחד ולרוב תימנע מקשרים וממפגשים חברתיים. לעומת זאת,  הרבה נשים אחרי לידה הסובלות מדכדוכים דווקא ייטו לחפש את חברתם של אנשים, על מנת לא להרגיש בודדות ולא ליפול ל"תהומות" של העצבות.

מצבי רוח משתנים

אישה אחרי לידה ושנמצאת במצב של דיכאון לעיתים תסבול מהתפרצויות לא ברורות, התקפי זעם, תעבור ממצבים של עצבות לחרדה וכו'. גם בדכדוך אחרי לידה ישנם מצבי רוח משתנים אבל לאורך תקופה הרבה יותר קצרה. (לא יותר מכמה שבועות). לעוד סימני דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה – סיכום

אם את רק כמה שבועות/חודשים אחרי לידה (או פחות) ומרגישה עצבות. אל תדאגי, זה לא אומר שאת בדיכאון אחרי לידה. כולן עוברות את זה – את השינויים ההורמונליים, את העייפות וחוסר השינה בלילה, את חוסר הזמן לאכול כמו שצריך (גם זה משפיע על מצב הרוח..), חוסר זמן אפילו להתקלח ובאופן כללי – היעלמותם של החיים הקודמים והפרטיות והזמן שהיה לנו לעצמנו. זה טבעי לחלוטין להרגיש "מבואסת" ועצובה. זה לא אומר שאת סובלת מ"דיכאון אחרי לידה". כל אישה אחרי לידה סובלת מתופעות של עייפות יתר, חולשה, עצבות מסוימת עקב השינויים ההורמונליים המתקיימים בגוף לאחר הלידה וכו'. עם זאת, כאשר התסמינים שתיארנו פה לגבי אמהות הסובלות מדיכאון אחרי לידה נשמעים לך מוכרים מהחיים שלך – מומלץ ביותר להתייעץ עם איש מקצוע (פסיכולוג או פסיכיאטר). אין טעם להתבייש. הבאת תינוק לעולם זהו שינוי גדול בחיים ואיתו מגיעים לעיתים גם קשיים. פני לעזרה בהקדם ותראי שהדברים יכולים להיראות גם אחרת והרבה יותר טוב. שתפי את בעלך וגם את הסביבה הקרובה לך – זה רק יכול לעזור.

מידע זה סוכם ואוגד בידי אמהות על ידי מקורות שונים ברשת, ואינו נכתב ע"י פסיכיאטר/או כל איש מקצוע אחר. בכל מקרה בו את לא בטוחה, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע רלוונטי.

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית בשום צורה. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00
2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.