טחורים אחרי הלידה – מדוע ואיך מטפלים?

איך להתמודד עם טחורים אחרי הלידהטחורים אחרי הלידה הם בהחלט תופעה נפוצה. איך תזהי שמדובר בטחורים? איך מומלץ לטפל? ומתי מומלץ להתייעץ עם רופא? ד"ר גלעד רטן משיב.

מהם טחורים ולמה הם מתפרצים דווקא בהריון או אחרי הלידה?

טחורים הם למעשה ורידים מורחבים הנוטים להופיע כבליטה מציקה בפי הטבעת. במהלך ההריון מתרחשים מס' דברים המסייעים להתפרצותם של הטחורים ביניהם עליה ברמת הורמון הפרוגסטרון, עליה בנפח הדם, ולחץ שמפעיל הרחם על ורידי האגן. שלושת אלו לרוב אחראיים להופעתם של טחורים בהריון ולאחר הלידה.

איזה אחוז מהנשים סובל מטחורים אחרי הריון או לידה? במידה ואישה לא סבלה מטחורים בהריון האם זה אומר שלא תסבול מכך גם לאחר הלידה?

למעלה מ – 20% מכלל הנשים ההרות יסבלו בזמן ההריון או לאחר הלידה מהופעתם של טחורים. במידה ואישה לא סבלה מטחורים במהלך ההריון אין זה אומר שלא תסבול מכך לאחר הלידה. הטחורים יכולים להגיע גם במהלך ההריון וגם לאחר הלידה.

מתי מגיע מחזור לראשונה אחרי לידה?

האם אורך ואופי הלידה קשורים להופעתם של טחורים אחרי הלידה?

לרוב נשים לאחר לידות מכשירניות או לידות ארוכות יסבלו יותר מטחורים לאחר הלידה מאשר נשים שעברו לידות רגילות.

איך ניתן לזהות בוודאות שמדובר בהופעתם של טחורים אחרי הלידה?

בעת הופעת טחורים אחרי לידה וגם באופן כללי לרוב מרגישים גוש או בליטה באיזור פי הטבעת. הבליטה יכולה להיות קבועה או להופיע רק לאחר יציאה ואז להיעלם. יכולים להופיע גם גרד באיזור פי הטבעת, תחושת עקצוץ ו/או אי נוחות, כאב בזמן יציאה או ללא קשר ליציאה ודם טרי לאחר ביקור בשירותים. במידה ויש לך חשש שאת סובלת מטחורים – בקשי מהגניקולוג שלך שיבדוק ובמידת הצורך ייתן טיפול כלשהו.

כיצד מטפלים בנשירת שיער לאחר הלידה?

איך מומלץ לטפל בהופעת טחורים אחרי הלידה?

בראש ובראשונה מומלץ לנסות להמנע מעצירות (אשר מגבירה את הטחורים) ולהקפיד על תזונה מאוזנת המכילה הרבה סיבים ופירות וירקות. במידה ואת נוטלת תוספי ברזל, ייתכן והם מעודדים את העצירות – היי ערה לכך ובמידת הצורך בקשי להחליפם.

בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על היגיינה באיזור פי הטבעת – מומלץ לשטוף את האיזור לאחר כל ביקור בשירותים או להשתמש במגבונים ייעודיים. שימוש בפדים קפואים המכילים מגנזיום ומשחות למיניהן יכולים לסייע – הם לא יעלימו את הטחורים אך יעזרו בהתמודדות עם הכאב והתופעות.

מתי מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי בנוגע לטחורים אחרי הלידה?
הטחורים אמורים לחלוף או להשתפר משמעותית לרוב כ – 6-10 שבועות אחרי הלידה (בתום משכב הלידה). במידה והטחורים לא נעלמים לאחר משכב הלידה וממשיכים להופיע כאבים/דימומים – יש להבדק ע"י פרוקטולוג.

ד"ר גלעד רטן הנו רופא בכיר בביה"ח ליס, מנהל מרפאת היסטרוסקופיות ומומחה בגניקולוגיה. לאתר של ד"ר גלעד רטן

 ג/ר/20/01/13

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית.  האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.