האם נהוג לרחוץ את התינוק בבית החולים לאחר הלידה?

רחצת התינוק בבית חולים לאחר הלידה

רחצת התינוק בבית חולים לאחר הלידההאם לרחוץ את התינוק שלכם בבית החולים זוהי החלטה שלכם בלבד. האם ברירת המחדל בבתי חולים היא לרחוץ את התינוקות הנולדים? מהם היתרונות ברחצת תינוק לראשונה בבית החולים ולא בבית ומדוע הורים מסוימים מעדיפים שלא? מיכל ברס, אחות במחלקת יילודים מתייחסת.



כשתראו את התינוק שלכם לראשונה הוא ייראה לכם חמוד, מתוק אך מעט לא נקי. מסעו דרך תעלת הלידה מותיר אותו לעיתים מכוסה בנוזלי גוף של היולדת, בשאריות מי השפיר וכו'. מיד בסיום הלידה המיילדת תקפיד לנגב את התינוק ולנקות אותו עד כמה שאפשר ולאחר שיבלה מעט איתכם בחדר הלידה, יועבר התינוק לטיפול של צוות התינוקיה.

האם ברירת המחדל בבתי החולים היא לרחוץ את התינוקות לאחר הלידה?

כן. כל התינוקות נרחצים בתינוקיה – אלא אם כן יבקשו ההורים אחרת. רחצת התינוקות בבית החולים נעשית תחת זרם מים חמימים, בזריזות וביעילות. התינוק מסובן בסבון תינוקות מכף רגל ועד ראש, עם דגש על הראש, שגם יסורק במסרק צפוף על מנת לוודא שנוזלים וקרישי דם לא נותרים סביב שיער הראש. במידה ואינכם מעוניינים שיקלחו את תינוקכם – עדכנו בהקדם את המיילדת/צוות התינוקיה.

האם את ממליצה להורים לרחוץ את התינוק בבית החולים?

בהחלט כן. לרחצת התינוק בבית החולים יש מס' יתרונות: האחיות יכולות לוודא שתגובות התינוק חיוניות ותקינות, בזמן השטיפה אפשר לראות את חוזק הצוואר, את טונוס השרירים של התינוק, את תגובות התינוק למגע וחשוב מכך – ניתן להבחין בשריטות שונות או כתמי לידה, תקינות אברי המין ובעדויות למצבים רפואיים שונים כמו בעיות קרישה, פריחה, או גידולי עור שפירים.

מדוע הורים לעיתים מבקשים שלא ירחצו את התינוק בבית החולים לאחר הלידה?

לרוב הסיבה היא רצון של ההורים להיות שותפים באמבטיה הראשונה של התינוק (למרות שגם בבית החולים אפשר לבקש להיות נוכחים בזמן רחצת התינוק), או רצון שסבתא או סבא יקלחו את התינוק בפעם הראשונה. ישנם הורים אחרים שרוצים לשמר את הריח הבסיסי של התינוק, ובייחוד את ריח הראש. בנוסף, ישנה סברה הטוענת שמי השפיר מכילים מרכיבים שונים אשר במידה ונשארים על עורו של התינוק מסייעים לתינוק לפתח חסינות טבעית והגנה מפני מזהמים, אליהם הוא עשוי להיחשף בבית החולים ואחר כך בבית.

ומה לגבי הורניקס? אומרים שעצם השארתו של הורניקס לאחר הלידה מגנה על התינוק, לא?

הורניקס הוא קרם טבעי המגן על התינוק בזמן שהותו ברחם. בגלל התכונות השומניות של הורניקס, הוא כמעט ולא נשטף במים ויש צורך במספר מקלחות או ניגוב אינטנסיבי כדי להסירו לאחר הלידה כך ששטיפתו של תינוק בתינוקיה לא תסיר את הורניקס. בנוסף, הורניקס נעלם בסביבות שבוע 39-40 ותינוקות שנולדים אחרי שבועות אלו נולדים ללא ורניקס.

מיכל ברס, מיילדת בחדרי לידהgoogle_ad_client = "ca-pub-5540238783736050"; /* לרחוץ את התינוק בבית החולים ורוד 3 לינקים */ google_ad_slot = "1089263518"; google_ad_width = 200; google_ad_height = 90;


במידה ומבקשים לא לרחוץ את התינוק בבית החולים – האם תהיה לכך השפעה על הטיפול בתינוק בזמן שהותו בבית החולים?

לא ממש, פרט לכך שבמקרים כאלו צוות התינוקיה ייעזר במגבונים ובכפפות על מנת לנקות את התינוק ולטפל בו.

גם אם רחצו עבורנו את התינוק בבית החולים וגם אם לא – מתי מומלץ לקלח בבית לראשונה את התינוק?

בהחלט לא חובה לקלח את התינוק ברגע שמגיעים הביתה. אפשר גם לעשות את המקלחת הראשונה רק בגיל כמה ימים ואפילו שבוע. בנוסף, בניגוד לדעה הרווחת, אין חובה לקלח תינוק קטן כל יום. תינוקות עד גיל כמה חודשים לרוב מאד נקיים מכיוון שאינם זוחלים ואינם אוכלים אוכל שמלכלך. עם זאת, מומלץ מאד לשטוף את אזור החיתול עם סבון לפחות פעם ביום. כשהתינוק מגיע לגיל כמה חודשים אז בהחלט מומלץ לקלח כל יום.

הכותבת היא מיכל ברס – מיילדת ואחות במחלקת ילודים, מעבירה קורסי הכנה ללידה, ייעוץ הנקה וטיפול בתינוק. לדף הפייסבוק של מיכל

מ/ב/21/02/13

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית.  האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.