מה קורה בלידה עצמה? כתבה שניה בסדרה

מה קורה בלידה?

מה קורה בלידה?אם את לקראת לידה ולא בטוחה באיזה שלב בלידה מגיע רופא, האם ובאילו מקרים מבצעים חתך ליולדת ומה כולל כל אחד משלבי הלידה המשיכי לקרוא. מיכל ברס, מיילדת בבית חולים גדול במרכז הארץ עושה קצת סדר בבלאגן. כתבה שניה בסדרה. לכתבה הראשונה בנושאי זירוז, אפידורל, וטשטוש בלידה

שלבי הלידה

הלידה מחולקת לשלושה שלבים.

שלב ראשון

מתחיל כאשר הצירים של היולדת סדירים ומסתיים בפתיחה מלאה, כלומר 10 ס"מ. על היולדת להשתדל להישאר בבית עד להופעתם של צירים סדירים וצפופים, המגיעים כל 3-4 דקות, וזאת על מנת שתוכל להיכנס לחדר לידה ללא המתנה ארוכה בתוך בית החולים. לאחר שליולדת יהיו צירים סדירים וגם פתיחה של כ – 3 ס"מ לפחות היא תוכנס לחדר הלידה.

כמה זמן נמשך שלב זה? יכול להמשך מספר שעות לא מבוטל ומצריך סבלנות רבה.

שלב שני

מתחיל מפתיחה מלאה ומסתיים בלידת התינוק. הצירים בשלב זה יורגשו באופן שונה. עוצמתם תהיה רבה יותר מאשר קודם, וכשראש התינוק יירד למטה הוא "ידחוף" את פי הטבעת, וההרגשה של היולדת תהיה שהיא צריכה לעשות צרכים. מסיבה זו הצירים בשלב השני נקראים "צירי לחץ".

כמה זמן נמשך שלב זה? החל ממספר דקות ועד כשעתיים-שלוש לרוב.

שלב שלישי

מתחיל עם היוולדו של התינוק ומסתיים ביציאת השיליה. המיילדת תבדוק את שלמות השיליה ותוודא, ע"י עיסוי של הרחם, שהוא התכווץ וריק מקרישי דם.

כמה זמן נמשך שלב זה? משך מספר דקות ואינו כואב.

מיכל ברס, מיילדת מניעת קרעים בלידה

כאשר החלק הרחב של ראש התינוק מתחיל לצאת חשוב להמנע מלחיצות ולנשום בפה פתוח, זאת על מנת למנוע קרע בפרינאום. בשלב זה חשוב שהיולדת תהיה קשובה למיילדת ולהנחיותיה. לאחר יציאת הראש היולדת תחוש הקלה עצומה, כיוון שהחלק הרחב ביותר של התינוק כבר יהיה בחוץ.

חתך בלידה

עד לפני מס' שנים היה נהוג לבצע חתך בפתח יציאת התינוק בכל לידה ראשונה, מחשש של היווצרות קרע משמעותי במהלך הלידה. כיום הדבר לא נעשה באופן אוטומטי, אלא נתון לשיקול דעתה של המיילדת. ההחלטה תתקבל כאשר המיילדת תחליט שביצוע חתך מבוקר יגרום ליולדת נזק קטן יותר (קרע קטן יותר) מאשר ללא ביצוע החתך. במקרה כזה תבצע המיילדת חתך קטן שיספוג את לחץ יציאת התינוק. במידה והיולדת תהיה תחת השפעת אפידורל, היא לא תרגיש את החתך. במידה והיולדת ללא השפעת אפידורל, המיילדת תבצע הרדמה מקומית לפני ביצוע החתך. אי אפשר לדעת מראש מי תזדקק לחתך ומי לא, כך שאין טעם להעסיק את הראש בכך לקראת הלידה, השתדלי להגיע רגועה ללידה ולחשוב מחשבות חיוביות.

האם בכל לידה נוכח רופא?

בכל לידה רופא הוא זה שמקבל את היולדת בכניסתה לחדר הלידה ומשם המושכות עוברות למיילדת. במידה ומתרחשת מצוקה עוברית בכל שלב במהלך הלידה (האטות בדופק, ריבוי צירים, יותר משלוש שעות בפתיחה מלאה) יוזעק רופא. בנוסף, במידה ויהיה צורך בתפרים לאחר הלידה – גם זאת יבצע רופא.

מיכל ברס היא מיילדת בחדרי לידה ואחות במחלקת ילודים, מעבירה קורסי הכנה ללידה, ייעוץ הנקה וטיפול בתינוק. לדף הפייסבוק של מיכל

התוכן עזר לכם? עשו לנו לייק בעמוד הפייסבוק שלנו והישארו מעודכנים!

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית.  האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
01

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.