סקירת מערכות מוקדמת – מידע כללי

סימני הריון

סקירת מערכות מוקדמתמהי סקירת מערכות מוקדמת? באיזה שבוע מבצעים אותה ומה ניתן לגלות בה? האם ניתן לאבחן בסקירה מומים רבים? להלן הפרטים העיקריים על בדיקה זו.

מהי סקירת מערכות מוקדמת?

בדיקת סקירת המערכות המוקדמת הנה בדיקת אולטרסאונד המתבצעת לרוב דרך הנרתיק (באופן לדני) אך לעיתים גם דרך הבטן. הבדיקה נועדה לסקור את איברי העובר הקיימים (חלקם טרם מתפתחים במלואם במועד הבדיקה), ולאבחן אבחון מוקדם של מומים מולדים במידה וקיימים. מובן שלא כל המומים ניתנים לאבחון בשלב זה, אך מומים רבים כן יכולים להיות מאובחנים וגם ממצאים חריגים בבדיקה זו יכולים להפנות את האישה להמשך בירור.(לעיתים המשך בירור יתבצע ע"י ביצוע דיקור מי שפיר, אשר ביכולתו לאבחן באופן וודאי תסמונת דאון ותסמונות נוספות). בנוסף, בבדיקת סקירת מערכות לרוב בודקים את כמות מי השפיר, את מיקום השיליה ולעיתים מודדים איברים מסוימים.

באיזה שבוע עושים סקירת מערכות מוקדמת?

בדיקה זו לרוב מתבצעת בשבועות 13-15, ולעיתים גם עד שבוע 17. קיים יתרון לביצוע בדיקה זו כמה שיותר מוקדם על מנת שבמידה ויתגלו בה ממצאים חריגים הדורשים בדיקות נוספות יהיה ניתן להספיק לעשות את הבדיקות בזמן (ובמקרים קיצוניים בהם יהיה צורך בהפסקת ההריון יהיה ניתן להתמודד עם כך בצורה קשה פחות, הן מבחינת הפסקת ההריון והן מבחינת ההתמודדות הרגשית).

האם ניתן לדעת מה מין העובר בעת ביצוע סקירת מערכות מוקדמת?

במרבית המקרים כן, פרט למקרים חריגים במיוחד.

למה לבצע סקירה מוקדמת?

גילוי מוקדם של מומים כלשהם בעובר, עלול להקל על פרידה מההריון, במידה ויהיה צורך בכך. במקרים רבים בביצוע סקירה מוקדמת ניתן לזהות סימנים מחשידים לכך שהעובר סובל מאיזשהן בעיות כרומוזומליות או אחרות. בשום צורה או אופן לא ניתן לומר שמרבית הבעיות והמומים ניתנים לזיהוי בעת בדיקת סקירת מערכות אך בהחלט ישנו אחוז מכובד של גילויים של סימנים מחשידים לתופעות כאלו ואחרות אשר ידרשו בדיקה מעמיקה יותר, לרוב באמצעות ביצוע בדיקות נוספות כגון דיקור מי שפיר, סיסי שיליה וכו'.

טיפ חשוב: הורים רבים נבהלים מאוד לאחר ביקור אצל רופא הנשים שעורך להם את סקירת המערכות המוקדמת, שכן היום רופאים לא לוקחים סיכונים ומצביעים גם על הסימן הפעוט ביותר כסימן הדורש בירורים נוספים. אל תיבהלו במידה והופניתם לבירור נוסף בעניין זה או אחר. לעיתים מדובר על שום דבר, אך עדיף לבדוק, מאשר להצטער בשלבים מאוחרים יותר. בברכת הריון קל.

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.