שנת תינוקות – שאלות ותשובות נפוצות

שנת תינוקות

אם אתם הורים טריים (או אפילו ותיקים) לתינוק או תינוקת אתם ודאי מתלבטים לא מעט בנושא השינה שלהם. חן כ"ץ, יועצת שינה לגיל הרך ומלווה לאחר לידה עונה על מספר שאלות נפוצות של הורים לתינוקות.

למה תינוקות מרעישים בלילה?

פעמים רבות תינוקות בוכים, מייללים ואפילו מדברים תוך כדי שינה. אנחנו רצים לחדר שלהם על מנת לעזור להם אך בפועל אנחנו רק מעירים אותם ומקשים עליהם. כשהם עוברים בין מחזור שינה אחד לאחר תינוקות לעיתים בוכים, מרעישים ולעיתים אף צורחים. במידה ולא נפריע להם הם יוכלו להסתובב לצד השני ולחזור לישון. בכדי שלא נפריע להם, לפי שאנחנו ניגשים תמיד נמתין בין חצי דקה לדקה ולראות אם הם אכן זקוקים לנו או שזו הייתה אזעקת שווא. ומה עושים כשהם מדברים מתוך שינה? כלום! מכיוון שההתפתחות הקוגניטיבית ועיבוד הזיכרון נעשה בלילה הם תמיד יתרגלו את הצלילים החדשים שלמדו או את המילה החדשה תוך כדי השינה. במידה ולא נפריע להם הם לרוב יחזרו לישון לבד או יקראו לנו כשיזדקקו לנו.

עד איזה גיל תינוק צריך לאכול בלילה?

עד איזה גיל תינוק צריך לאכול בלילהמשרד הבריאות הגדיר כי ניתן להאכיל תינוק בלילה עד גיל שנה אלא אם יש איזושהי בעיה רפואית או אי עלייה במשקל, אך חשוב להבין אם התינוק קם כי הוא באמת רעב או בעצם זקוק למציצה על מנת להירדם. במידה ותינוק לא יודע להירדם באופן עצמאי או נרדם בזמן שהוא מוצץ משד או מבקבוק הוא לרוב יקיץ על מנת להיעזר במציצה בכדי לעבור בין מחזורי השינה במהלך הלילה. ברגע שהוא לא יזדקק למציצה על מנת להירדם ויירדם באופן עצמאי הוא גם יקום פחות בלילה בכדי לאכול או לחזור לישון.

איך מבצעים את שיטת הרם הורד להרדמה?

למה תינוקות מתעוררים מוקדםלמה תינוקות וילדים מתעוררים כל כך מוקדם?

השינה בחלק הראשון של הלילה היא שינה עמוקה יותר בה רוב התינוקות ישנו טוב ויקיצו פחות. לעומת זאת בחצי השני של הלילה השינה מאופיינת בשינה פעילה יותר בה חלים עיבוד הזיכרון, ההתפתחות הקוגניטיבית ומרבית החלימה. שינה זו הינה קלה יותר ולכן במידה ותינוק זקוק להוריו על מנת להרדם הוא לרוב יעשה זאת לאחר השעה 24:00 ויש סבירות כי יקום מוקדם מאוד בבוקר. בכדי לשנות זאת יש ללמד את התינוק להרדם באופן עצמאי אך גם לוודא כי אנחנו עושים הכל על מנת שיידע כי עדיין לילה. ננסה להרדים ולהשאיר בחדר עד שעה שהגדרנו לנו. לדוגמא: במידה ותינוק מתעורר ב05:00 בבוקר נחליט תחילה שלא נוציא אותו מהחדר עד השעה 05:30. נהיה עקביים, נרגיע, נלטף ונלחש אך לא נוציא מהחדר ונשאיר את החדר חשוך. לאחר שהגענו לשעה המיועדת נצא מהחדר לדקה שתיים ולאחר מכן נכנס שוב ונגיד "בוקר טוב" נדליק את האור או נגיף את התריסים ונתחיל את היום. נעשה זאת כדי לייצר הפרדה ברורה בין יום ללילה אך גם כדי שלא ירגיש כי אם הוא מאוד יבכה יגיע הבוקר. לאחר שהוצאנו מהמיטה נחליף בגדים, נצא לסלון ורק אז ניתן לו את הבקבוק/הנקה. מכיוון שהשינה מאוד קלה בשעות הבוקר המוקדמות תינוקות לרוב מתחילים להתעורר ונזכרים בחלב ולכן ברגע שנעשה הפרדה ברורה בין החלב לשינה הם יישנו טוב יותר ויקומו הרבה יותר רגועים. לאחר שצלחנו את השעה שהגדרנו נתקדם לקראת 06:00 בבוקר וכך הלאה. תהליך זה הוא לרוב ארוך ולא פשוט אך עם התמדה ועקביות אתם תראו תוצאות. מתקשים להרדים? הנה מס' טיפים שימושיים.

האם האמונות שלנו ישפיעו על השינה של הילדים שלנו?

מאוד! בכדי שתהליך שינה יצליח חשוב שההורים יאמינו כי הם עושים את הדבר הנכון, וכי הם מסוגלים לעשות שינוי וכך גם הילדים שלהם. לא פעם התחלתי תהליך של שינוי בקרב משפחה שאמרה כי הילדים שלהם לא יודעים לישון מגיל 0 ואין סיכוי שהם יצליחו לשנות את ההרגלים שלהם. חשוב להבין כי הרגלים ניתן לשנות בכל גיל אך על מנת שזה יקרה חשובה העקביות, האסרטיביות, ההדרגתיות אך בעיקר האמונה כי הילד שלי מסוגל לעשות את השינוי כדי שיהיה יותר עצמאי ופחות מתוסכל וכך גם הוריו. ברגע שהורה מאמין כי יש חשיבות רבה לשנת לילה רציפה להתפתחות התקינה יהיה לו קל יותר להעביר את המסר ולפעול באופן רציונאלי וברור. לפני שמתחילים תהליך של שינוי יש לעצור ולבחון אם זה באמת הזמן הנכון וברגע שמתחילים לוודא כי לא מוותרים באמצע התהליך. מכיוון שתינוקות וילדים מאוד אוהבים שגרה וסדר (איך מסגלים סדר יום לתינוק?) הם מוחאים ומבולבלים ברגע שעושים שינוי כלשהו, גם אם השינוי הוא לטובתם. המחאה לרוב תבוא לידי ביטוי בבכי ותסכול שלעיתים יתפרש כמצוקה גדולה מצד הילד. במידה והשינוי יעשה בהדרגה ובעקביות מהר מאוד התינוק יתרגל לשינוי ואף ייהנה ממנו.

הכותבת היא חן כ"ץ – יועצת שינה לגיל הרך ומלווה לאחר לידה

לדף הפייסבוק של חן כ"ץ

Share This Post
Have your say!
00
3 Comments
  1. מעולה! תודה 🙂

    Reply
  2. How could any of this be better stated? It couldn't.

    Reply
  3. That's really thninikg out of the box. Thanks!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.