בדיקות לפני כניסה להריון – אילו מומלץ לבצע?

הרזיה אחרי לידה

בדיקות כניסה להריוןמנסים להכנס להריון או שוקלים להתחיל לנסות? לפני שאתם נכנסים להריון יש מס' בדיקות ופעולות שמומלץ מאוד לבצע. גם אם לא ביצעתם  בדיקות לפני כניסה להריון – זה לא סוף העולם, אפשר גם לבצען בתחילת ההיריון. חשוב לציין כי כל הבדיקות המפורטות מטה הן בדיקות דם פשוטות. מוזמנים גם לקרוא את הפוסט הזה: לפני כניסה להריון – 3 טיפים חשובים

ביצוע בדיקות גנטיות לפני כניסה להריון

חשוב מאוד, לא משנה אם אתם אשכנזיה שנשואה למזרחי, או מזרחית שנשואה לאשכנזי, או ששניכם אשכנזים ושניכם מזרחים – לכו לבצע בדיקות גנטיות, מדובר על בדיקת דם פשוטה שנועדה לבדוק האם יש לאחד מכם או לשניכם איזשהו גן של מחלה נפוצה. ברוב המחלות התורשתיות הנבדקות היום יש צורך ששני בני הזוג יהיו נשאים של גן המחלה על מנת שתהיה השפעה על העובר. (פרט למחלות פרטניות ספציפיות). חשוב מאוד לבצע בדיקות גנטיות לפני כניסה להריון, או בשלבים המוקדמים של ההריון ואל תוותרו על כך. במידה וזה לא ההריון הראשון שלכם או שעשיתם את הבדיקות הגנטיות זמן רב לפני הכניסה להריון – התעדכנו האם נוספו מחלות שכדאי לבדוק אותן במסגרת הבדיקות הגנטיות. אין בעיה לבצע את הבדיקות גם במהלך השלבים המוקדמים של ההריון. מוזמנים לקרוא גם על איך נכנסים להריון בפועל? איך מחשבים ביוץ? ומה משפיע על הסיכויים להכנס להריון?

נטילת חומצה פולית לפני כניסה להריון

ההמלצה הרשמית היא להתחיל לקחת כ – 3 חודשים לפני הכניסה להריון חומצה פולית. מדוע? הסברה היא שחומצה פולית מפחיתה את הסיכויים למומים בעובר. זה בטח לא יזיק.

בדיקות שמומלץ לבצע מיד או קרוב ככל האפשר למועד הגילוי על ההריון (כולן בדיקות דם פשוטות)

בדיקת דם לקבלת אישור ודאי על ההיריון

אם גיליתם שאתם בהריון דרך בדיקת הריון ביתית – מומלץ מאוד ללכת ולבצע גם בדיקת דם לגילוי הריון. הבדיקות הביתיות אמנם מאוד אמינות אבל עדיין לא מדויקות כמו בדיקת דם הבודקת בעצם את רמת חלבון Beta-hCG בדם של האישה. חלבון זה, במידה ויימצא בדם של האישה יעיד על הריון במידה ורמתו תהיה מעל 10 mIU/ml. כמויות חלבון זה בגוף האישה יגברו ככל שיתקדם ההריון. המלצה שלנו: אל תרוצו לספר לאף אחד על דבר ההריון לפני שקיבלתם אישור ודאי לכך ע"י בדיקת דם.

בדיקת דם לבדיקת סוג דם האישה בתחילת ההריון

כל אדם הנו בעל סוג דם (A,B,AB,O) חיובי או שלילי (RH), כלומר אדם שהנו בעל סוג דם O ושלילי יוגדר כבעל סוג דם -O ואדם בעל סוג דם O וחיובי יוגדר כסוג דם: +O. ה – RH הוא בעצם חומר העוטף את כדוריות הדם האדומות. אישה שהנה בעלת סוג דם חיובי לא תיתקל בבעיה במהלך ההריון אולם במידה והאישה הנה בעלת סוג דם שלילי היא לרוב תקבל במהלך שבוע 28 להריון זריקת אנטי D האמורה למנוע מגופה לפתח נוגדנים כנגד כדוריות הדם של העובר (האם עלולה לפתח נוגדנים כנגד דמו של העובר רק במידה וה- RH שלו שונה משלה, כלומר שהיא בעלת RH שלילי והעובר חיובי אך את זאת לא ניתן  לדעת לפני הלידה ולכן כל אישה בעלת סוג דם שלילי תקבל זריקה זו).

בדיקת טוקסופלזמוזיס/טוקסופלזמה

הטוקסופלזמוזיס היא מחלה הנגרמת ע"י טפיל בשם טוקסופלסמה גונדי אשר לרוב נמצא אצל חתולים ובבשר שאינו מבושל מספיק. איך נדבקים בטוקסופלסמה? ניתן להידבק בטפיל על ידי אכילת מוצרי בשר שאינם מבושלים דיים. כמו כן, גם ירקות ופירות לא רחוצים עלולים לגרום להדבקה. ניתן גם להידבק על ידי מגע עם ביצי הטפיל שנמצאות באדמה או בהפרשותיו של החתול, לכן מי שגר בבית עם גינה, או בבית עם חתולים צריך להזהר מעט יותר בנושא זה. מחלת הטוקסופלזמוזיס איננה מסוכנת לרוב בני האדם הנדבקים בטפיל, אך במידה ואישה נדבקת בטפיל הטוקסופלזמה בזמן הריון ישנם סיכונים עבור העובר. במידה והאישה נדבקה במהלך 12 השבועות הראשונים להריון הסיכוי להעברת הטפיל לעובר הנו קטן, אך במידה והעובר יידבק בטפיל תהיה קיימת סכנה ממשית לחייו ולהמשך הריון תקין. הדבקה בשבועות מתקדמים יותר של ההריון מגלמת בתוכה סיכויים גבוהים יותר להדבקת העובר בטפיל, אך גם מסוכנת פחות עבורו. במהלך ההריון מומלץ לבצע מס' פעמים את הבדיקה, על מנת לבודד את התקופה בה התרחשה ההדבקה ולטפל בהתאם. אין מה לחשוש מזה ולהתעסק עם זה במהלך כל ההריון, אבל כן חשוב לערוך מעקב אחר הטוקסופלזמה ולדעת אם ומתי הייתה הידבקות בזמן הריון. 3 טיפים חשובים לפני שנכנסים להריון

בדיקת CMV (מחלת הנשיקה)

נגיף ה – CMV הנו נגיף הגורם למחלה שסימניה דומים מאוד לסימנים של מחלת הנשיקה – חום, עייפות, כאבי גרון וכו'. הידבקות בנגיף ה – CMV בהריון הרבה פחות נפוצה ממה שנהוג לחשוב אבל בהחלט דורשת מעקב. ההידבקות נגרמת כתוצאה ממגע עם הפרשות של אדם הנגוע בנגיף ה – CMV – דרך מגע מיני, רוק. במידה ויש לאישה בהריון ילדים נוספים בבית -מומלץ לשטוף ידיים טוב אחרי החלפת חיתול, אחרי ניגוב אף של ילד מנוזל, ולשמור על היגיינה מכיוון שילדים נמצאים בסביבתם של הרבה ילדים אחרים ועלולים להדבק בנגיף. (כנ"ל גם בן הזוג, מומלץ גם שהוא ישמור על היגיינה וגם שמרו על היגיינה ביניכם, המחמירים יגידו לכם לקיים יחסי מין רק עם קונדום בהריון, כל אחד ושיקוליו..).

הידבקות בנגיף ה – CMV במהלך היריון עלולה להיות מסוכנת. לכן, חשוב לבדוק לפני או ממש בתחילת ההיריון האם ישנה הדבקה פעילה או ישנה של נגיף ה – CMV באישה ההרה. אישה אשר חלתה בעבר ב- CMV בטוחה מפני הידבקות במהלך ההריון שכן הנוגדנים נמצאים אצלה כבר בדם. אם בודקים לפני הכניסה להריון – במידה ויש הדבקה ישנה – זה מצוין כי זה אומר שהנגיף כבר נמצא בגוף, ואין חשש שהאישה תידבק בו במהלך ההריון. עם זאת, צריך לוודא שהיא אכן ישנה מספיק על מנת שתתאפשר כניסה להריון ללא חשש לעובר ויש צורך בייעוץ מקצועי. אם ישנה הדבקה פעילה – יש צורך לחכות תקופה מסוימת (תלוי במס' גורמים – במקרה כזה יש צורך בייעוץ רפואי פרטני לכל מקרה ומקרה). אם בודקים אחרי הכניסה להריון – במידה וישנה הדבקה פעילה (משמע שהאשה נדבקה בנגיף לא מזמן) או ישנה יש צורך לוודא בצורה כמה שיותר מדויקת מתי התרחשה ההדבקה ומשם לטפל בהתאם. לכן חשוב גם בתחילת הריון וגם במהלכו לבצע בדיקת דם לאיתור CMV – כך יהיה ניתן לבודד את התקופה בה נעשתה ההדבקה ולהתנהל בהתאם.

בדיקת אדמת -Rubella

הדבקות באדמת במהלך הריון יכולה להיות דבר מאוד לא סימפטי. הדבקות של האישה באדמת במהלך ההריון עלולה לגרום מומים בעובר, בעיקר אם ההדבקה נעשתה בחודשי ההריון הראשונים. אם אתם מתכננים הריון או שאתם כבר בשלבי הריון מוקדמים – מומלץ מאוד לבצע בדיקת דם אשר תבדוק את קיומם של נוגדני אדמת בדם כלומר, שהאישה מחוסנת נגד הנגיף. (ע"י כך שקיבלה חיסון בעבר, או שחלתה במחלה בעבר). הנגיף, גורם המחלה, מועבר מאדם לאדם דרך טיפות הרוק המופרשות מהאדם הנושא את הנגיף. הנחיות משרד הבריאות בנושא זה הן: רמת נוגדנים של rubella (נגיף האדמת) גדולה מ- 30 International Units) IU) מהווה חיסון מספק. רמת נוגדנים של 15-30 IU אינה מספקת ולכן על האישה לקבל זריקת דחף. רמת נוגדנים קטנה מ- 15 IU מצביעה על היעדר חיסון. במקרה כזה האישה, במידה והיא לפני כניסה להריון תופנה לקבלת חיסון לרוב, ובמידה והיא כבר בהריון תצטרך להיות במעקב מדי פעם (עריכת בדיקת דם פשוטה) על מנת לוודא שהיא לא נדבקת באדמת במהלך ההיריון.

חישוב הפרשים בין המחזור החודשי

על מנת שתוכלו לחשב במדויק את מועד הביוץ מומלץ לבצע במשך מס' חודשים לפני הכניסה להריון מעקב על מועדי המחזור ולספור כמה ימים מפרידים בין כל מחזור ומחזור. בנוסף, מאוד חשוב לזכור ועדיף לרשום מתי התקבל המחזור האחרון, כי הוא ישמש אתכם בספירת שבועות ההריון (ההריון מתחיל להספר מיום קבלת המחזור האחרון). מה משפיע על סיכויי הכניסה להריון?

הרגלי תזונה נכונים ושמירה על היגיינה ובריאות לקראת כניסה להריון

בנוסף לבדיקות הרפואיות מומלץ מאוד לקראת הכניסה להריון להפסיק הרגלי צריכה לא בריאים של מזון, שתיה והרגלים לא בריאים אחרים, העלולים להפריע להריון כגון: צריכת משקאות אלכוהוליים, שתיית משקאות דיאטטיים – קולה, דיאט קולה, עישון וכו'.

במידה ואתם מעוניינים להכנס להריון או שאתם בשלבים מוקדמים של ההריון – פנו לרופא נשים המבצע מעקב הריון והתייעצו איתו לגבי אילו בדיקות לפני כניסה להריון או של תחילת הריון עליכם לבצע. בהצלחה. 4 טיפים לפני כניסה להריון

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית.  האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

 

Share This Post
Have your say!
00
2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.