מה קורה בבית החולים עד ללידה?

בדיקות לפני הלידה

תהית פעם מה קורה בבית החולים עד ללידה? כולם יודעים שכאשר מתרחשת ירידת מים או מתחילים צירים צריך להגיע לבית החולים. עם זאת, מה קורה מהרגע שמגיעים לבית החולים ועד שמתחילה הלידה עצמה? מיכל ברס, מיילדת ואחות במחלקת ילודים מסבירה. רוצה לדעת מה קורה בלידה עצמה?

מה קורה החל מהרגע שמגיעים למיון יולדות בבית החולים ועד ללידה עצמה?

במידה ותגיעי למיון יולדות עם צירים – עם הגעתך למיון יולדות, תחוברי למוניטור, שם יבדקו את תדירות הצירים ואת הפתיחה על מנת לקבוע האם את בלידה פעילה. לידה פעילה מוגדרת מרגע שישנה פתיחה של 3-4 ס"מ, צירים סדירים ותכופים, וצוואר רחם מחוק כמעט לחלוטין. ישנן נשים המגיעות למיון יולדות עם פתיחה המאפשרת כניסה לחדר לידה וישנן נשים אשר מגיעות עם פתיחה קטנה או כלל ללא פתיחה. במידה ואת בלידה פעילה תוכנסי לחדר לידה, ובמידה ולא – תוכלי להסתובב, להתקלח ולהמתין, לבקש כדור פיזיו על מנת להקל על הצירים, לשכב וכו' עד שתתקדם הפתיחה. איך מקדמים פתיחה בלידה?

במידה ותגיעי למיון יולדות עם ירידת מים – גם במקרה זה תחוברי למוניטור, אך בשל החשש לזיהום, ישתדלו לבדוק אותך כמה שפחות בבדיקה נרתיקית. יחד עם זאת חשוב, לפחות פעם אחת, לדעת האם את כבר בלידה פעילה, כלומר לבדוק האם יש פתיחה ומחיקה של צוואר הרחם. לא יזיק להזכיר לצוות לבדוק אותך כמה שפחות. זו בסופו של דבר הלידה שלך ולא שלהם. מצד שני, אם את סובלת מצירים וממתינה למעבר לחדר לידה בהתאם לפתיחה – מומלץ לבקש שיבדקו מדי פעם האם הפתיחה התקדמה כדי לזרז את המעבר לחדר לידה (ואיתו גם את קבלת האפידורל במידה ותרצי אפידורל בלידה).(איך מקדמים פתיחה?זה גם הזמן למסור לצוות האם את נשאית של חיידק בשם GBS Group B Streptococcus במידה ונבדקת בשבועות ההיריון האחרונים.

בכל מקרה של הגעה עם ירידת מים, גם אם עדיין אין לך צירים תתבקשי להישאר בבית החולים. קחי בחשבון שייתכנו מקרים בהם יולדת מגיעה למיון יולדות עם ירידת מים והלידה עצמה מתחילה רק כ – 24 ואפילו 48 שעות לאחר תחילת ירידת המים. בזמן זה לרוב היולדת נשארת מאושפזת בבית החולים, לרוב במחלקת יולדות.

ברוב בתי החולים גם תקבלי אנטיביוטיקה לאחר כ – 12 או 18 שעות מתחילת ירידת המים (תלוי בבית החולים) מכיוון שלאחר תחילת ירידת המים הרחם כבר אינו סגור לחלוטין ועלול להזדהם. במקרים מסוימים של הגעה לבית החולים עם ירידת מים יש רופאים שימליצו על מתן זירוז ללידה אבל ההחלטה היא לחלוטין שלכם.

מה לגבי חוקן? האם מומלץ לעשות בבית או במהלך השהיה במיון יולדות או בכל שלב לפני הלידה?
חוקן לפני לידה הוא הרבה פחות נורא ממה שנהוג לחשוב, אם הגעת לבית החולים אבל את עדיין לא בלידה פעילה, דעי כי חוקן ומקלחת לאחריו עשויים לזרז את הפתיחה (ברוב בתי החולים תוכלי להתקלח). כמו כן בזמן הלידה השליטה על הסוגרים נחלשת, ועשיית חוקן לפני הלידה יכולה לחסוך חוסר נעימות ליולדת במהלך הלידה. יחד עם זאת, יש יולדות שלא תצטרכנה חוקן מכיוון שלעיתים קורה שיולדת הולכת לשירותים באופן טבעי זמן קצר לפני הצירים או ירידת המים. בכל מקרה, בתי החולים אינם מחייבים לעשות חוקן, זה נתון לבחירתה של היולדת.

ישנן שמועות שלעיתים נשים נאלצות ללדת במסדרון עקב מצוקת מקום בחדרי לידה. האם זה אכן קורה? עד כמה זה נפוץ?

ייתכנו מקרים נדירים בהם יולדת תאלץ להמתין עד שיתפנה חדר לידה, בעיקר בתקופות עמוסות כגון יולי – אוגוסט. זה הרבה עניין של מזל ותזמון. בנוסף, בלידות לא ראשונות ייתכנו מצבים בהם הלידה מתרחשת מהר ואין זמן להכניס את היולדת לחדר לידה.

מיכל ברס היא מיילדת ואחות במחלקת ילודים. מעבירה קורסי הכנה ללידה, קורסים מותאמים לתאומים, ייעוץ הנקה וטיפול בתינוק. לדף הפייסבוק של מיכל

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית.  האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
10
3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.