מיועדת לקיסרי? קבלי טיפים חשובים להנקה

הנקה לאחר ניתוח קיסרי

הנקה לאחר ניתוח קיסריייתכן מאוד שניתוח קיסרי זאת לא החוויה שחלמת עליה. עם זאת, חשוב שתדעי שהנקה לאחר ניתוח קיסרי בהחלט יכולה להתבצע ואף במלואה. יוליה רבינוביץ, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC וחברה באיגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות מציינת מס' פעולות שיעזרו לך להניק בקלות יותר לאחר ניתוח.

היערכות עוד לפני הלידה:

יצירת קשר עם יועצת הנקה – עוד לפני הלידה, מומלץ ליצור קשר עם יועצת הנקה, על מנת להגיע מוכנה יותר להנקה.

הקפאת חלב ראשוני – במידה ונקבע לך מועד לניתוח קיסרי, תוכלי לסחוט את השד באופן ידני כשבועיים לפני מועד הניתוח ולהקפיא את הקולוסטרום (החלב הראשוני) שייצא. קיבתו של תינוק ממש קטנה בימים הראשונים לחייו וכמה מיליליטרים של קולוסטרום שתסחטי יוכלו לספק לו ארוחה של ממש. את הקולוסטרום ניתן לתת לתינוק לאחר הלידה בעזרת כפית קטנה ונקיה.

 

לאחר הלידה:

הנקת התינוק עוד בחדר ניתוח – בליווי מתאים ומקצועי של צוות בית החולים, ובמידה ואת ותינוקך תרגישו טוב לאחר סיום הניתוח – בהחלט תוכלי להניק, עוד בחדר הניתוח. קיימי שיחה עם הצוות והבהירי את רצונך לעשות זאת.

עיכוב ביציאת החלב לאחר ניתוח קיסרי – ייתכן ששמעת שלאחר ניתוח קיסרי אין חלב, או שהחלב מתעכב לצאת. האמת היא שגופך מפנה את כל מרצו לאחר הניתוח על מנת להתמודד עם ההחלמה, ולכן תיתכן האטה בתחילתו של תהליך ייצור החלב. מה עושים? חשוב לתת לתינוק לינוק לעיתים תכופות על מנת לגרות את השד לייצור החלב. בנוסף, סחיטת השד תוך כדי הנקה תעזור לתינוק לינוק באופן מיטבי.

ביות מלא – אימהות ששוהות עם תינוקן בביות מלא בזמן השהיה בבית החולים מדווחות על תחושת ביטחון גבוהה יותר באשר לטיפול בתינוק, על הצלחה בהנקה ועל שינה טובה יותר, כיוון שידעו בדיוק מה קורה עם תינוקן בכל רגע. במידה וקשה לך לקום מהמיטה לאחר הניתוח אל תהססי לבקש עזרה ממלווה או מהצוות של בי"ח בהבאת התינוק אלייך. יתרון גדול נוסף בשהיית התינוק איתך בבית החולים הוא שאת יכולה להיענות לסימני רעב שלו ברגע שהם מתחילים, ובכך להגדיל את הסיכוי לחיבור טוב ויעיל לשד וליניקה נכונה. חשוב לומר שתינוק שבוכה כי הוא רעב כבר נמצא בשלב מתקדם של רעב, ובמקרה כזה יהיה קשה יותר לחברו לשד.

יוליה רבינוביץ יועצת הנקה מוסמכת צמצום מס' המבקרים למינימום – לאחר הלידה חשוב שתנוחי ושתדאגי לתינוקך בצורה המיטבית. לכן, השתדלי לצמצם את מספר המבקרים למינימום והעדיפי את אלו שיכולים לסייע לך, בין אם בעזרה בבית ובין אם בהחזקת התינוק בזמן שאת נחה.

תנוחת הנקה מתאימה– לרוב הנשים לאחר ניתוח קיסרי קל יותר להניק לא בתנוחה הקלאסית, אלא בתנוחת "פוטבול". תנוחה זו מתבצעת כאשר התינוק שוכב מתחת לזרועה של האם, ולא על בטנה. במידה ואת מיועדת לניתוח קיסרי – בקשי מהצוות של בית החולים הדרכה לגבי תנוחות הנקה המתאימות יותר לאחר ניתוח קיסרי, ביניהן תנוחת הפוטבול, או תנוחה צידית.

במידה ולאחר ההגעה הביתה מבית החולים עם התינוק את חווה כאבים או קשיים בהנקה – מומלץ להיעזר ביועצת הנקה מקצועית.

טיפ חשוב: כאשר תינוק נולד בניתוח קיסרי הוא עובר בבת אחת מהרחם המוגן, מהמים החמימים ומהחושך היחסי אל חדר מואר, בעל טמפרטורה שונה ושלל גירויים חדשים. חשוב לספק לתינוק מגע של עור אל עור לאחר ניתוח קיסרי, אפילו יותר מאשר לאחר לידה רגילה. פה בן הזוג יכול לקחת חלק ע"י החזקת היילוד בצמוד אל גופו, זאת על מנת לעזור לתינוק לייצב את חום גופו ואת נשימתו בעולם שמחוץ לרחם. במידה והתינוק מראה סימנים כגון תנועות מציצה של השפתיים או הכנסת אצבעות לפה סימן שהוא רוצה למצוץ וניתן לתת לו למצוץ אצבע נקיה, זה יסייע להרגעתו.  בנוסף, חשוב לדעת כי לאחר ניתוח קיסרי האב יכול ללוות את התינוק ולהיות נוכח בבדיקות שיערכו לו לאחר הלידה.

יוליה רבינוביץ הנה יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, חברה באיגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות ומדריכת ליגת לה לצ'ה. בעלת מרכז "אימהות בגליל".  אל דף הפייסבוק של יוליה

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.