כיצד ניתן לסייע לתינוק שסובל מגזים?

תינוק שסובל מגזים

תינוק שסובל מגזים – איך ניתן לסייע לו?

גזים אצל תינוקות זו אחת התופעות המעייפות והקשות להורים טריים. תינוק שסובל מגזים יהווה קושי רציני במיוחד עבור הורים חדשים. תינוק שסובל מגזים יהיה עצבני ולא שקט, התינוק יבכה הרבה ויהיה חסר שקט. בכתבה זו נסקור מדוע תינוקות סובלים מגזים ומה ניתן לעשות כדי להקל עליהם.

גזים אצל תינוק – מה גורם לכך?

הופעת גזים אצל תינוקות יכולים להגרם מסיבות רבות. תינוקות רבים יסבלו מגזים בחודשים הראשונים לחייהם. הגורמים העיקריים להווצרותם של גזים אצל תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם הם: 

1. יניקת אויר בזמן האוכל עלולה לגרום לתינוק לגזים

קורה גם אצל תינוקות המוזנים דרך הנקה וגם אצל תינוקות הניזונים מתחליפי חלב ובקבוקים. דרך הבקבוק זה קורה כאשר אין חלב בפטמה והתינוק יונק אויר. לצורך המנעות מכך יש להחזיק את הבקבוק בזוית כל הזמן, על מנת שלא יווצר מצב שאין חלב בפטמה. אצל תינוקות יונקים צריך לשים לב שהתינוק לא רק "מוצץ" את השד אלא ממש יונק, אחרת כאשר הוא "מוצץ" בלבד, הוא יונק אויר וזה גורם לגזים.

2. מערכת עיכול שמעולם לא עבדה

בחודשים הראשונים לחיי התינוק מערכת העיכול עדיין לא בשלה ורק מתחילה ללמוד איך לתפעל את עצמה, איך לעבד ולעכל אוכל. פעולות המעיים חדשות לתינוק וכל המערכת לומדת לתפעל את עצמה בפעם הראשונה. הדבר עלול לגרום לבעיות גזים.

3.. רפלוקס עלול לגרום לתינוק לסבול מגזים

 לתינוקות הסובלים מרפלוקס תהיה נטייה לסבול יותר מגזים.

4. תינוקות אשר סובלים ממחסור באנזים המפרק לקטוז 

– תינוקות אשר סובלים מחוסר באנזים המפרק את הלקטוז (אשר נמצא בחלב פרה וממנו מכינים תחליפים למיניהם) ומוזנים מתחליפי חלב עלולים לסבול מגזים. (גם מבוגרים שיש להם בעיה באנזים המפרק את הלקטוז עלולים לסבול מכאבי בטן). יש להחליף תחליף חלב לאחד שהוא ללא לקטוז ולבדוק האם יש הקלה לתינוק. בנוסף, אם שמניקה צריכה לוודא שהיא לא מנתקת את התינוק מהשד מוקדם מדי ומעבירה אותו לשד השני. למה? מכיוון שהחלב הראשוני עשיר בלקטוז ואם האם מעבירה את התינוק לצד השני לפני שינק מספיק, הוא נחשף רק לחלב מאוד עשיר בלקטוז דבר היכול לגרום להווצרותם של גזים.

תינוק שסובל מגזים

5. תזונת האם – במקרים מאוד מסוימים ודי נדירים (ע"פ מחקרים) ישנם מזונות מאוד ספציפיים שעלולים לעורר גזים אצל תינוקות מאוד ספציפיים. לכן, אין טעם שאם מניקה תתנזר מבעוד מועד ממזונות מסוימים אלא תהיה ערה לתופעת הגזים אצל התינוק/ת ותשים לב מתי מתחילה התופעה (אם בכלל) ובהתאם תבדוק מה אכלה ותנסה להוריד דברים מהתפריט אשר יש לה חשד שעוררו גזים אצל התינוק.

איך להקל על תינוק שסובל מגזים?

1. לחבק, לנשק ולהרגיע – תינוק שסובל מגזים צריך הרבה אהבה ותשומת לב. חבקו, נשקו, ערסלו, לטפו וכו'.

2. השכבה רבה על הבטן (רק בשעות היום) – השכיבו את התינוק על הבטן כשאתם משגיחים עליו. זה יכול לסייע בכאבים.

3. החזקת גיטרה/נמר על העץ – החזיקו את התינוק כאשר הזרוע שלכם והיד אוחזות בבטנו, או השכיבו אותו על הברכיים שלכם, כאשר הוא על הבטן, כאשר הברכיים שלכם מקופלות ונדנדו מעט.

4. עיסוי קל בבטן – עסו את הבטן של התינוק במעגלים. עשו זאת ברכות ובעדינות.

5. מנשא – שימו את התינוק במנשא עם הפנים אליכם. זה גם יעביר להם חום לאיזור הבטן הכואבת וגם הם ירגישו קרובים אליכם – שני דברים שבטוח יקלו עליהם את הכאב.

6. קיפול הברכיים של התינוק לכיוון הבטן כאשר התינוק שוכב על הגב ובצעו תנועות סיבוביות עם הרגליים – יכול לעזור בשחרור הגזים לתינוק.

7. למניקות  בלבד – שינוי קל בתפריט – הפחתת מוצרי חלב או ירקות מצליבים – כרוב, כרובית, ברוקולי וכו' על פיו רוב עוזרים למי שהתינוק שלה רגיש למוצרים הללו.

איך ניתן לדעת אם תינוק סובל מגזים או ממשהו אחר?

1. קיפול הרגליים אל עבר הבטן – קודם כל אפשר לראות האם התינוק מקפל את רגליו. בדרך כלל כאשר התינוק מתקפל זה מעיד על כאבי בטן. יש גם תינוקות שסובלים מגזים ולא מקפלים, אך לרוב מופיע הקיפול.

2. התינוק משחרר גזים– תינוק שסובל מגזים מן הסתם ייטה לשחרר גזים. זהו המצב האופטימלי בו הוא מצליח לשחרר חלק מהם בעצמו.

3. שלילה של דברים אחרים – כגון חום, דלקת אוזניים, עצירות (אם התינוק עושה יציאות מדי יום), חיתול מלוכלך, רעב.

4. בטן קשה – אצל תינוקות מסוימים הסובלים מגזים תהיה בטן קשה מתמיד.

מתי התופעה נעלמת?

בדרך כלל גזים אצל תינוקות נעלמים מעצמם בין גיל חודש לארבעה חודשים. זה מאוד אינדיבידואלי. ישנם תינוקות שלא יסבלו מגזים בכלל וחלקם יסבלו עד גיל כמה חודשים.

מתי להתייעץ עם רופא?

תינוק שסובל מגזים עלול לסבול מכאבים חזקים, ולאורך שעות מסוימות או רבות ביממה. בכל שלב בו אתם מרגישים שהתינוק סובל ואתם לא יודעים איך לעזור לו, או אם התינוק בוכה הרבה לאורך הרבה שעות. בנוסף, בכל שלב או אתם מרגישים שאתם לא בטוחים ממה סובל התינוק ושאתם מרגישים שדרושה הכוונה מקצועית יש לפנות לייעוץ רפואי ומקצועי. למידע על גזים אצל תינוקות באתר מכבי

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00
1 Comment
  1. This forum needed shankig up and you've just done that. Great post!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.