לידה רגילה או ניתוח קיסרי?

הרגע חזרתי מרופא הנשים שלי אליו הלכתי לסקירת מערכות שניה. מדובר על מנהל מחלקה גדולה בבית חולים מוכר בארץ, בעל עשרות שנות ניסיון. מומחה בתחומו. אחד המפורסמים.

אני בשבוע 24 בהיריון שני. כבר בהיריון הראשון ידעתי שלידה רגילה אינה בשבילי. פשוט לא מתאים. רק המחשבה על הקונספט של יציאת תינוק לאויר העולם דרך המקום הזה העבירה בי חלחלה, וזה פשוט לא היה נראה לי הגיוני להוציא עיגול דרך משולש, או כל מיני דימויים אחרים ששמעתי מנשים אחרות שילדו. שמעתי גם הרבה על הנזקים שהאיזור סופג לאחר הלידה, בריחת שתן, התרחבויות וכו', ופשוט ידעתי שזה לא בשבילי.

כבר אז, לפני שלוש שנים, לפני הלידה הראשונה שלי התחלתי לברר עם רופאים שונים לגבי ניתוח קיסרי אלקטיבי (יענו, מבחירה, ללא צורך רפואי בכך) ופגשתי לא מעט רופאים שתמכו. אמרו שזה הרבה יותר בטוח עבור העובר, מאשר לעבור בתעלת הלידה ולהדחק שם. אמרו שזה יותר בטוח ליולדת, פחות סכנה (כן, למרות שהסברה היא שהרבה יותר מסוכן ללדת בקיסרי), וקיבלתי את ההרגשה שההחלטה הנאורה יותר היא דווקא לבחור בניתוח מוזמן מראש מאשר בלידה רגילה. (כ – 33% מהלידות בארה"ב מתבצעות דרך ניתוחים קיסריים, והמון סלבריטאיות בוחרות בניתוח קיסרי אלקטיבי – בריטני ספירס, קייט הדסון ועוד, והן יכולות להרשות לעצמן הכל, כך שאם הן בחרו כך – אולי יש בזה הגיון?)

אז, לפני שלוש שנים, הרופאים שאיתם התייעצתי נתנו לי אור ירוק לניתוח ללא כל צורך רפואי. לאחר שהתייעצתי עם המשפחה ועם בעלי הוחלט על לידה רגילה, מכיוון שאנחנו עדיין לא יודעים, ואולי זה לא כזה נורא, ויהיה בסדר, ויש אפידורל וידה ידה ידה. הגיעה הלידה, ונחשו מה? היא הייתה סיוט כצפוי. הלידה התארכה כמעט יומיים, התחילה עם ירידת מים שלקח לה המון זמן להתפתח לצירים, וכשהגיעו הצירים לא הייתה פתיחה ולכן נאלצתי לסבול במשך כל הלילה עד שהסכימו להוריד אותי לחדר לידה ולהתחיל לקדם את תהליך קבלת האפידורל (שהגיע רק בפתיחה 6!), בנוסף, הילדה שלי נולדה במשקל גבוה, ועם ראש גדול ולכן הנזק היה איום ונורא. תפרים מפה ועד ירושלים, לידה ארוכה וכואבת ועד עכשיו הטראומה שם. רק לדמיין שוב את הכאבים של הצירים עד לאפידורל, וגם עד שהאפידורל השפיע, וגם עד שמצאו את המרדים, ועד שהוא הזריק מספיק חומר שהרדים את שני הצדדים, הנשמה יצאה.

הלידה הבאה אמורה להתרחש בעוד כ – 3 חודשים. כבר עכשיו מציפות דמעות את עיני רק מהמחשבה של לעמוד שוב בכאבי התופת הנוראיים האלה. חזרה לביקור שלי היום אצל רופא הנשים המומחה והוותיק. סיפרתי לו על הטראומה ועל הפחד מלידה רגילה, וגם על כך שהשליטה שלי בסוגרים בהיריון הנוכחי ממש נוראית, כל אפצ'י מוציא ממני את המיטב, והוא אמר חד משמעית לכי לניתוח. למה לך לסבול? לדעתו ניתוח קיסרי בימינו הנו האופציה העדיפה לנשים ולעובר כאחד, לטענתו העובר עובר תהליך הרבה יותר בטוח בניתוח קיסרי ושאחוז הזיהומים אינו גבוה כפי שנוטים לומר, ושבסה"כ אין לו שום בעיה לעמוד מאחורי הדעה שגם ללא צורך רפואי – הוא ממליץ על ניתוח קיסרי. הוא דיבר גם על נזקים מתמשכים לרצפת האגן ולכל איזור הנרתיק ושהנם בעלי השפעה ארוכת טווח, בייחוד בגילאי 40 – 50 ושבחירה בניתוח קיסרי הנה בחירה חכמה ומושכלת. הופתעתי, אבל יצאתי ממנו עם החלטה די סגורה וברורה. אני מעכשיו יולדת רק בניתוחים.

יגידו רבים, "את לא יודעת איזה כאבים זה אחרי הניתוח". מה אתם אומרים! נכון מאוד, כי לידה רגילה אינה מלווה בכאבים כלל! יגידו אחרים "זה ניתוח לכל דבר", אז מה? ובלידה וגינלית לא חותכים את היולדת פעמים רבות? ואזור הנרתיק אינו עובר טלטלה כאילו נחתך? יגידו הנחמדים "ההחלמה נורא קשה", יופי, ואחרי הלידה הרגילה שעברתי הנפש שלי עדיין לא החלימה מהפצעים שהיא הותירה בי.

מה הפואנטה? אז לידה רגילה או ניתוח קיסרי? יש לכאן ולכאן

הפואנטה שלי היא שכל אחת צריכה לבחור את הדרך שלה ללדת. אין דרך אחת נכונה ללדת. אם אחת סובלת מטראומה מלידה רגילה, לטעמי ולטעם הרופאים איתם התייעצתי אין שום מניעה בללכת לניתוח קיסרי מוזמן מראש. להיפך, יש בכך הרבה יתרונות. הקידמה היום מאפשרת אמצעים מתקדמים, אז למה להשאר עם מה שעשו אבות אבותינו? פעם, בימי קדם, ניתוח קיסרי משמעו היה מוות ליולדת, והיום – הדבר כה נפוץ שהפך כבר לשגרה. לכל אחת הבחירה שלה, ואני מאמינה שזכותה של אישה לבחור, באשר היא, כיצד היא רוצה ללדת. כפי שאישה זכותה ללדת ללא התערבות רפואית וללא משככי כאבים, כך גם זכותה לבחור את ההיפך הגמור – את הניתוח הזה המוזמן, המתואם, והכ"כ לא טבעי שהרבה מקטרגים עליו, אולי לא בצדק. שכל אחת תבחר ותהיה שלמה עם הדרך שלה, אבל חשוב שתהיה יותר פתיחות בציבור, גם להחלטה נפשית שמובילה לבחירה בלידה כזו או אחרת, גבר לא יבין זאת, אבל כאב נפשי שעלול להשאר מלידה רגילה קשה, יכול להיות משמעותי הרבה יותר מכאבים פיזיים קצת יותר חזקים שיבואו לאחר ניתוח.

לידה קלה ובריאות לכולן.

הכותבת היא אמא לילדה בת 3, בדרך ללידה שניה.

Share This Post
Have your say!
00
2 Comments
  1. לגמרי מסכימה, ושמחה לראות שמישהי מוכנה לכתוב ולחשוף עובדות שנשים מטאטאות מתחת לשטיח, ב2017.
    אשמח לדעת אם תרצי או שיש כאן בנות אחרות שיהיו מעוניינות לפעול, כדי לשנות את המציאות בה מוכתבת לנו הדרך ללדת.
    אשמח גם אם תוכלי לפרסם כאן שמות של רופאים שאפשר לפנות אליהם על מנת לקבל מהם אישור ללדת בניתוח קיסרי, בהנחה ומדובר בבחירה ממקום רגשי.

    תודה,

    ענת

    Reply
  2. מסכימה עם כל מילה. רק אשמח לשמוע איך עברה הלידה השנייה בקיסרי אלקטיבי ואיפה עשית אותה

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.