גיל שנה – אילו פעולות מצופות מהתינוק?

גיל שנה

גיל שנה – מה תינוק אמור לעשות?

גיל שנה זהו גיל שכבר מצופה מהתינוק לעשות מס' פעולות מסוים. תינוק בן שנה זה כבר תינוק יחסית גדול, אפשר להגיד כמעט פעוט והפעולות הולכות ונהיות פחות ופחות בסיסיות. להלן מס' פעולות שלרוב בגיל שנה תינוקות כבר מבצעים. כמובן, שכל תינוק בקצב שלו ואם התינוק שלכם לא מבצע את הפעולות הרשומות בדף זה, אין זה אומר שהתינוק לא בסדר, אבל מומלץ להיות במעקב אצל רופא ילדים כאשר אתם לא בטוחים. אילו צעצועים מתאימים לגיל שנה?

גיל שנה

גיל שנה – תינוק אמור להתיישב (לבדו)

1. להתיישב – תינוק בגיל שנה כבר אמור להתיישב. גם אם התינוק שלכם מתקרב לגיל 10-11 חודשים ועדיין לא התיישב זה תקין. יש תינוקות שמתיישבים לקראת גיל 10 ו – 11 חודשים. עם זאת, אם התינוק עבר את גיל שנה ועדיין לא התיישב זה מצריך בדיקה אצל רופא ילדים. התינוק שלכם לא יושב?

גיל שנה – התינוק אמור לזחול

2. לזחול – לרוב תינוק בן שנה כבר אמור לזחול. בין אם זחילת "גחון" ובין אם זחילה על שש. זחילה הנה חשובה ביותר להתפתחות תקינה של התינוק ולהמשך, ומומלץ מאוד לדאוג התינוק יזחל, גם אם הוא כבר עבר לשלבים הבאים כמו ישיבה או עמידה/הליכה. מתי אמורים לזחול ואיך ניתן לעודד זחילה?

גיל שנה

בגיל שנה תינוקות אמורים לעמוד

3. לעמוד – בגיל שנה תינוק אמור למשוך עצמו לעמידה ולהצליח לעמוד בעזרת חפץ. גם כאן יש מקרים חריגים – אם אתם לא בטוחים – תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים שלכם.

לחקות קולות

תינוק בן שנה כבר אמור לחקות קולות. חשוב לראות שהתינוק יודע לחקות קולות שאתם מפיקים, כמובן שהתינוק לא צריך לחקות את הקול המדויק שאתם הפקתם, אלא חשוב לראות שהוא מנסה להגיב ולחקות קולות שאתם משמיעים לידו. לא כל צליל שאתם מפיקים התינוק חייב לחקות, ואל תיבהלו או תילחצו במידה וזה לא קורה (יש גם תינוקות שלפני גיל שנה מחקים קולות ואז מפסיקים עם זה), חשוב לראות שהתינוק באיזור גיל 10 חודשים – שנה מנסה לחקות קולות שונים.

גיל שנה

לבצע משחקי ״קוקו״

 תינוק בן שנה אמור להגיב למשחק של "קוקו". אתם יכולים להחביא את הפנים שלכם מאחורי הידיים שלכם, או להתחבא מאחורי הקיר/מאחורי הספה ולקרוא לתינוק.

תינוק בגיל שנה אמור להגיב לקריאה בשמו

כאשר אתם קוראים לתינוק שלכם בשמו הוא אמור להגיב, אלא אם כן הוא עסוק מאוד במשחק מאתגר וייתכן שאז יתעלם מכם. נסו לקרוא לו בעיקר כאשר דעתו לא מוסחת ובדקו האם הוא מסתובב אליכם. נסו זאת בשעות שונות ביום וכשהתינוק נמצא כל פעם במצב אחר – פעם אחת בטיול בעגלה, פעם אחת בשעת מקלחת, ופעם אחת כשהוא משחק לדוגמא.

גיל שנה – תפיסת צבת

תינוק בן שנה לרוב אמור כבר לבצע "תפיסת צבת" שהיא תפיסה של אלמנטים עדינים עם אצבע ואגודל. זהו סימן למוטוריקה עדינה תקינה וזהו חלק חשוב מאוד בהתפתחות. אם אתם מחפשים רעיונות עבור צעצועים לגיל שנה – קראו את הפוסט הזה

תגובות שונות בגיל שנה לאנשים קרובים ולא קרובים

תינוק בן שנה צריך בשלב זה כבר לזהות אנשים הקרובים לו ולהתנהג שונה אל זרים.

תינוק שבגיל שנה לא עושה ביי ביי, לא מוחא כפיים ולא מצביע לעבר חפצים בגיל שנה

תינוק שלא עושה ביי ביי – יש הרבה תינוקות שבגיל שנה עדיין לא מנפנפים לשלום. זה לא אומר שמשהו לא תקין אצלם. עם זאת, עקבו אחר עניין זה והיו ערניים לו בחודשים הקרובים. עד גיל שנה ו – 3-4 חודשים זה תקין.

האם תינוק בגיל שנה חייב למחוא כפיים?

מחיאת כפיים – לא כל תינוק בן שנה מוחא כפיים לפני או בהגיעו לגיל שנה. ישנה סברה כי תינוק בגיל שנה כבר אמור לדעת למחוא כפיים ולעשות שלום עם היד. נכון, בגיל שנה הרבה תינוקות כבר יודעים לעשות זאת, וחלקם אפילו עושים זאת לפני גיל שנה, אבל אם התינוק שלכם הגיע לגיל שנה ועדיין לא עושה את שתי הפעולות הללו זה תקין. עם זאת, עקבו אחר העניין בחודשים הקרובים ונסו במקביל להראות לו איך אתם מוחאים כפיים ועושים שלום כי תינוק לרוב מחקה את הוריו.

הצבעה על חפצים או קריאה בשמם בגיל שנה

גם את פעולה זו עושים חלק מהתינוקות בגיל שנה וחלקם ממש לא. אין טעם להלחץ במידה והתינוק שלכם לא מצביע על דברים או לא מנסה להגות את שמם. זה יגיע בחודשים הקרובים. היו במעקב אבל אל תחשבו שמשהו לא בסדר עם התינוק שלכם בגלל שהוא עדיין לא מבצע פעולה שכזו.

גיל שנה

כאשר אתם מראים לו חפצים – אמרו את שמם ואת מטרתם. חזרו ואמרו לתינוק:"זו מנורה. מנורה מדליקה אור". "זה אוטו, ובאוטו נוסעים לטייל" וכו'. הצביעו על החפץ ושאלו את התינוק:"איפה האוטו"? ואז הצביעו על האוטו ואמרו:"הנה האוטו", "איפה המנורה"? הנה המנורה" וחוזר חלילה.

גיל שנה – אוכל

הורים רבים לחוצים נורא בנושא האוכל ונורא רוצים שהתינוק יאכל מהכל וכמה שיותר מוקדם. יש תינוקות שבגיל שנה כבר יהיו מוכנים לאכול  שניצל, אורז, פירה, חביתה וכו' ויש כאלו שתזונתם  תהיה בגיל שנה עדיין מבוססת בעיקרה על הנקה ותחליפי חלב. עד גיל שנה וחצי זה בהחלט תקין לתת מס' בקבוקים ביום ושתזונת התינוק תתבסס בעיקרה על תחליפי חלב או הנקה. עם זאת, חשוב לתת לתינוק לאכול מרקמים שונים, טעמים וצבעים ולגוון.

פעולות בגיל שנה

בגיל שנה התינוק יכול להראות לכם בבירור שהוא לא אוהב מאכל מסוים או שמרקם כלשהו בעייתי עבורו. היו סבלניים, אל תכריחו ואל תדחפו אוכל בכוח. זה רק יגרום לתינוק לתחושת אנטי. זכרו, תינוק בגיל שנה בהחלט צריך כבר לאכול ארוחות, אבל גם אם הוא עדיין דורש הרבה בקבוקים ביום (או הנקה) גם זה בסדר. זה יבוא עם הזמן. אם אתם דואגים – התייעצו עם רופא הילדים שלכם. מתי אפשר לתת לתינוק לאכול אוכל אצבעות ולהפסיק לטחון?

לסיכום:

כל ילד הוא אינדיבידואל וכך גם קצב התפתחותו. אין שום טעם להשוות את התפתחות התינוק/ת שלכם לזו של התינוק/ת של  החברה/שכנה/בת דודה וכו'. עם זאת, במידה ואתם חשים שמשהו לא תקין בהתפתחות תינוקכם – מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא ילדים. עדיף להתייעץ יותר מדי, מאשר לגלות בעיה בשלב מאוחר ולא מוקדם. אתגרו את התינוק. נכון, אמנם יש שלבים התפתחותיים שקורים מעצמם, אבל חובה לאתגר את התינוק – לדבר אליו הרבה, להסביר לו דברים, לשיר, להראות, ללמד וכו'. אל תשכחו שאתם המורה העיקרי של ילדכם.

Share This Post
Have your say!
00

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.