האם נתינת מוצץ עלולה לפגוע בהנקה?

האם מוצץ יכול לפגוע בהנקה?

מוצץ והנקההאם נתינת מוצץ לתינוק עלולה לפגוע בהנקה תקינה? באיזה שלב מומלץ לתת מוצץ לתינוק יונק ומהם היתרונות העיקריים שבכך? רוית שוחט, אחות ויועצת הנקה מוסמכת IBCLC מתייחסת.

מס' מילים כלליות על שימוש במוצצים

המוצץ הינו אביזר פופולרי המתקשר באופן אסוציאטיבי מובהק עם תינוקות. מספיק לעמוד מול מדפי בתי המרקחת ורשתות השיווק הגדולות, כדי להבין עד כמה פופולרי- שם אנחנו יכולים להתרשם ממספר המותגים, הדגמים, הגדלים והצבעים.

כמו בכל תחום, בבואנו כהורים להחליט האם מוצץ משתלב עם הנקה, כדאי שנסרוק מספר היבטים, חיוביים ושליליים, ונקבל החלטה מושכלת ואינדיבידואלית.

המלצת הארגון הבינלאומי ליועצות הנקה והמלצות משרד הבריאות הישראלי והאמריקאי

ראשית יש להכיר בעובדה כי הארגון הבינלאומי ליועצות ההנקה IBCLC, לצד משרד הבריאות האמריקאי ומשרד הבריאות הישראלי ממליצים להציע מוצץ לתינוק אשר יונק, רק לאחר כ 4-6 שבועות מהלידה, כדי לוודא את התבססות ההנקה. השאלה המתבקשת הינה "מדוע?"

חיזוק ההנקה בהימנעות ממתן מוצץ

בהנחה כי היינו מגדלים ילדים בסביבה טבעית יותר, המזכירה באופייה מדינות מתפתחות, המוצץ המרגיע עבור התינוק שלנו היה, כמובן, השד. היצמדות לשד בתדירות גבוהה מגבירה לאורך זמן את כמות החלב שמייצרת האם ואת הקשר אם-תינוק ולכן מובילה להנקה ארוכת טווח על כל האספקטים החיוביים שבה.

טשטוש סימני רעב מוקדמים של התינוק

מוצץ עשוי לטשטש עקבות של סימני רעב. סימני רעב מתחילים בצקצוק שפתיים והנעת הלשון וממשיכים באי שקט והנעת הראש לצדדים תוך פתיחת הפה וחיפוש הפטמה. השלב המאוחר ביותר לסימני הרעב הינו הבכי. ללא מוצץ, קל להבחין בתנועות הפה ובקולות המושמעים על ידי התינוק. האם לומדת להכיר שפה זאת ללא טשטוש ומרגיעה את התינוק באמצעות מגע, חיבוק או הנקה.

פגיעה ביניקה

כידוע תינוקות פועלים על רפלקסים מולדים ואחד החשובים בהם הינו רפלקס המציצה. רפלקס זה מופעל במגע עם הנקודה הגבוהה של החך הקשה בפיו של התינוק. מוצץ, מעצם היותו בולט, לוחץ על נקודת רפלקס המציצה וכך התינוק מורגל לסף גירוי גבוה. מאחר והפטמה האנושית של השד רכה, ואין ביכולתה להשתוות לכוח של הפטמה המלאכותית, כלומר התינוק אינו מבצע יניקה יעילה על השד. בנוסף, בימים הראשונים לחייו התינוק לומד לבצע את פעולת היניקה ביעילות. המוצץ, כך נטען על ידי חוקרים מסוימים, מלמד את התינוק כי המציצה (כמו ברחם) נועדה להרגעה עצמית ולאו דווקא להשגת מזון.

אז מה בכל זאת ייאמר לטובה על המוצץ? מה יש באביזר הקטן והמלאכותי הזה שהפך אותו ברבות השנים לכ"כ פופולרי?

הפחתת הסיכון ל"מוות בעריסה"

מחקרים רפואיים הראו כי מוצצים מפחיתים את הסיכון למוות בעריסה. אי לכך, לפני מספר שנים משרד הבריאות יצא בהצהרה גורפת: " למניעת מוות בעריסה, מומלץ לתת לתינוק מוצץ לקראת השינה (לתינוק יונק – רק לאחר ביסוס ההנקה)."

רוית שוחט אחות ויועצת הנקה מוסמכתהמוצץ מסייע מאוד לפגים ולתינוקות הסובלים מחולשת שרירים

תינוקות שנולדו טרום המועד (פגים) או אלו הסובלים מחולשת שרירים, בשל בעייה רפואית חולפת או קבועה, דווקא עשויים לחזק את שרירי הלשון והלסתות. מתן מוצץ עשוי לאמן אותם לקראת המעבר להנקה, לאחר האכלה פסיבית באמצעות זונדה או בקבוקים.

סיוע בהקלת כאב אצל התינוק

עצם המציצה מסייעת לתינוק להפחית כל סוג של סבל, כאב או אי נוחות (פעולת המציצה גורמת לשחרור אנדורפינים מרגיעים ממוחו של התינוק). אי לכך, מוצצים עשויים להוות פתרון טוב לתינוקות המרבים לפלוט, הסובלים מריפלוקס או מכאבי בטן (המכונים "גזים").

מקור רגיעה

תינוקות מסוימים "אינם יודעים שובע" ואין הכוונה לרעב בלבד- אלו ימשיכו להפגין אי שקט גם כשהם שבעים, נקיים וכבר שיהקו. מתן מוצץ יעניק להם מרגוע ובוודאי שיוריד לחץ מהאם המתוסכלת שלא מצאה עד אותו רגע פתרון להרגיע את התינוק שלה.

עדיף על מציצת אצבע

אחרים יטענו כי תינוקות בעלי רפלקס מציצה מפותח במיוחד ימצאו את האגודל שלהם כנחמה. גמילה ממוצץ, בייחוד אם היא נעשית בזמן, תהיה אפשרית ולעומתה, גמילה ממציצת אצבע הרסנית וקשה הרבה יותר.

לסיכום

כל החלטה מושכלת בחיים מתבססת על עיקרון המאזניים. לכל אדם וגם לכל תינוק הטיית המאזניים הסובייקטיבית שלו. חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות, השחור והלבן ובייחוד את כל גווני האפור המסתתרים בבסיס ההחלטה האם המוצץ יועיל או יפגע בייצור המושלם והקטן שאך זה נולד.

רווית שוחט הנה אחות מוסמכת עם התמחות בתחום התינוקות,  מדריכה קלינית, מרצה בנושאי הנקה וטיפול בתינוקות, ויועצת הנקה מוסמכת IBCLC המשתייכת לאיגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות.

לאתר האיגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00
2 Comments
  1. Pingback: הנקה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.