שיטת הרם הורד – מהי וכיצד מיישמים אותה?

שיטת הרם הורד

אם אתם הורים טריים ודאי נתקלתם בקשיים שונים בהרדמת התינוק שלכם, ואולי גם שמעתם על שיטת הרם הורד שנועדה לעזור בעת קושי להרדים את התינוק. מהי השיטה, איך מיישמים אותה ולאילו גילאים היא מתאימה? חן כ"ץ – יועצת שינה מסבירה.

שיטת הרם הורד – מהי?

היום ישנן שיטות רבות המסייעות להורים ללמד את ילדיהם להירדם באופן עצמאי. ישנן שיטות הגורסות שצריך לתת לתינוק לבכות ולהיכנס להראות נוכחות כל מספר דקות, ישנן שיטות שיציעו לוותר על גורמי התלות כגון מציצה, נדנוד של התינוק ועוד. כל הורה מחליט בעצמו מה נכון עבורו ועבור ילדיו ופועל בהתאם. אני מאמינה כי כאשר ניגשים לבסס את הרגלי השינה של תינוקות וילדים צריך להבין ראשית אם אכן כל התנאים מאפשרים להם שינה בריאה ונכונה. ולמה הכוונה? על מנת שילד ילך לישון באופן עצמאי וגם יישן טוב בלילה חשוב לוודא כי הוא אכן ישן מספיק שעות לאורך היום בהתאם לגילו, אכל כמו שצריך, היה פעיל מספיק וקיבל תשומת לב מספקת מהוריו. במידה וכל אלו מתקיימים שיטת "הרם הורד" בהחלט יכולה לסייע להורים ללמד את ילדיהם להירדם באופן עצמאי ובכך גם לישון טוב יותר בלילה. איך מרגילים תינוק להרדם באופן עצמאי?




אז איך מיישמים את שיטת הרם הורד בפועל?

תחילה עליכם לוודא כי זיהיתם סימני עייפות ראשוניים (ושהתינוק לא בוכה כי כבר הגיע לעייפות יתר), במידה וכך הדבר נשקו, חבקו, אמרו לילה טוב והניחו את התינוק/פעוט במיטה בחדר חשוך. סביר להניח כי בהתחלה הוא מעט יתנגד כי הוא לא רגיל לשיטת ההרדמה הזו אך חשוב להיות שם ולהכיל את התסכול שלו – ללטף, ללחוש, להרגיע אבל כן לאפשר לו להתרגל למצב החדש בו הוא נשאר לבדו במיטה/עריסה. במידה והוא מאוד בוכה הרימו אותו , הרגיעו, והחזירו אותו חזרה למיטה. חשוב להבין כי מדובר בתהליך של למידה וכל תינוק/פעוט הינו בעל קצב הלמידה שלו ולכן גם אם בימים הראשונים הוא נרדם כמעט על הידיים או אפילו נרדם על הידיים זה בסדר. ביום למחרת כבר נסו להניחו במיטה כשהוא עוד פחות מנומנם וכך הלאה עד שהוא יתרגל להירדם במיטה שלו בעצמו. מה עושים כשהתינוק לא נרדם? קבלו צ'ק ליסט של דברים שכדאי לבדוק

לאילו גילאים מתאימה שיטת הרדמה זו?

את שיטת הרם הורד ניתן ליישם כבר מגיל 0 אך חשוב לזכור כי עד גיל 5-6 חודשים ישנו בגוף חוסר בהורמון המלטונין האחראי על השינה ולכן ניתן לנסות את השיטה החל מגיל 0, אך במידה ויש קושי מומלץ להפסיקה ולנסות שוב כעבור חודש, חודשיים. מעל גיל 6 חודשים בהחלט ניתן לקבל החלטה כי ש צורך בשינוי בהרגלי השינה ולפעול בהתאם לשיטה. שיטה זו גם מתאימה לגילאים בוגרים יותר מתינוקות, כל עוד הילד ישן בלול ולא במיטת מעבר (המאפשרת ירידה עצמאית מהמיטה..). בגילאים היותר מאוחרים כאשר התינוקות כבר עומדים חשוב לוודא שלא מתפתח עימות סביב ההשכבה. יש להניח במיטה וללטף, להרגיע , ולכוון לכיוון המוצץ (במידה והפעוט/תינוק לוקח מוצץ כמובן..), אך במידה והוא עומד ולא מוכן לשכב השכיבו אותו פעם אחת ואז אם הוא מתרומם טפחו על המזרן ואמרו " שים ראש הולכים לישון". אם הוא עדיין קם אל תשכיבו שוב, אלא המתינו לידו והימנעו מקשר עין עימו. במידה וכל פעם תשכיבו אותו והוא יקום ותשכיבו אותו שוב, הוא יחשוב שמדובר במשחק ולא ירצה להפסיק. חשוב להיות ברורים ואסרטיביים אך גם להבין כי מדובר בסיטואציה חדשה ולכן חשוב לאפשר לתינוק/פעוט להבין אותה ולפעול בהתאם לציפיות שלנו.

לסיכום

שיטת הרם הורד היא כלי מצוין ללימוד שינה עצמאית. עם זאת, חשוב לוודא כי היא אכן נעשית במסגרת שינוי כללי הדורש מודעות לצרכים וגיבוש סדר יום נכון וברור. במידה וכל אלו מתקיימים והשיטה נעשית בהדרגה ובעקביות אתם צפויים לראות תוצאות במהירות. בהצלחה ולילה טוב.

הכותבת היא חן כ"ץ – יועצת שינה לגיל הרך ומלווה לאחר לידה

לדף הפייסבוק של חן כ"ץ

Share This Post
Have your say!
10
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.