מתי ואיך בוחרים מוהל?

ברית מילה

ברית מילהלא פשוט גם להיות אחרי לידה, בלי הרבה שעות שינה, גם להסתגל למצב החדש וגם לערוך ארוע ועוד למצוא מוהל? לא פשוט. אנחנו כאן כדי לעזור לעשות סדר בבלאגן. איך יודעים איזה מוהל לקחת? מהם סוגי המוהלים הקיימים? אז איך בוחרים מוהל?

אז אילו סוגי מוהלים קיימים בישראל?

1. רופא מוהל – זהו הסוג שהוא גם רופא כירורג במקצועו וגם מוסמך לבצע מילה ביילודים. האם כל רופא יכול להיות מוהל? ממש לא. רופא שמעוניין להיות גם מוהל צריך לעמוד בתנאים הבאים: עליו להיות יהודי, שומר מצוות, וישראלי.  רופא שמעוניין להיות מוהל צריך גם לעבור הכשרות בתחום עיוני הלכתי ולעמוד בבחינות גמר של הועדה לפיקוח על מוהלים.

2. מוהל מוסמך – זהו מוהל שאינו רופא, מוהל זה קיבל את הסמכות לערוך ברית מילה מטעם משרד הבריאות והדתות. בנוסף להכשרה שרופא מוהל מקבל (העיונית הלכתית), מוהל מוסמך יקבל גם הכשרה ספציפית לעריכת המילה בתחום הרפואי. הוא ילמד כירורגיה הקשורה להליך המילה. בתוך קטגוריית המוהלים המוסמכים יש מה שנקרא "מוהל מומחה". זו הגדרה של מוהלים מוסמכים עם ותק של הרבה שנים, אשר עוברים בחינות נוספות במהלך תקופת העבודה אשר בסופן הם מוכרזים כ"מוהלים מומחים".

3. מוהל שהוא פשוט מוהל – כן, כן, במדינת ישראל ישנם מוהלים שהם פשוט מוהלים. מי הכשיר אותם? אף אחד. האם הם מבצעים טקסי מילה? בהחלט. במדינת ישראל כיום אין חוק המגדיר מי רשאי/לא רשאי לערוך מילה ביילודים וכיום כל מי שרוצה יכול להציע את שירותיו כמוהל וגם לשמש בפועל כמוהל. עניין זה בעייתי ודורש תשומת לב מההורים, בדיקת תעודות מתאימות ווידוי שאכן המוהל המדובר מוסמך לביצוע המילה.

אז מה עדיף? רופא מוהל או מוהל מוסמך? מה ההבדלים העיקריים ביניהם?

אין תשובה אחת נכונה, כל זוג יבחר את האופציה העדיפה בעיניו. בכל מקרה, בשום אופן לא מומלץ לשכור לטובת עריכת ברית המילה את שירותיו של מוהל, שאינו מסוגל להשיג תעודות על הכשרה מתאימה. לא חסרים היום סיפורים על יילודים שנותרו במצב קשה לאחר שערך להם ברית מילה מוהל שאינו מוסמך.

1. פתרונות רפואיים לארועים לא צפויים – אם בוחרים ברופא נהנים מכך שאם ישנם סיבוכים במהלך המילה רופא כירורג יכול לפתרם במקום.

2. ידע מקצועי כירורגי – ברית מילה הנה הליך כירורגי לכל דבר. ישנה עדיפות לכך שרופא המנוסה בכל הקשור בגוף האדם יטפל בסיטואציה.

3. הרדמה בזמן עריכת הברית – רופא מוסמך ראשי לתת זריקת הרדמה לתינוק, בניגוד לרופא מוהל אשר אינו מוסמך לכך. (וייאלץ להשתנש באלכוהול ואמצעים נוספים לאלחוש, שכמובן יהוה אלחוש פחות חזק).

4. ביטוח במקרה של רשלנות – רופא הנו בעל ביטוח מקצועי, לעומת מוהל רגיל שלרוב אינו מבוטח. במידה וחלה איזשהי רשלנות במהלך ברית המילה ניתן לתבוע רופא. לתבוע מוהל יהיה יותר מורכב והפיצויים שיהיה ניתן לקבל ממנו ככל הנראה יהיו פחותים. (רופא מאוגד בביטוח מקצועי, כך שאם אין ידו משגת לשלם פיצויים, יש מאיפה לגבות את הסכום, מהביטוח, לעומת מוהל מוסמך שאם ידו אינו משגת, אין הרבה מה לעשות).

5. מומחיות בעריכת מילה – ישנם אלו שיטענו לטובתו של המוהל המוסמך שהוא מנוסה הרבה יותר בעריכת מילה מאשר כירורג שעוסק בדברים נוספים מלבד מילה ליילודים.

מתי כדאי ליצור קשר עם מוהל? לפני הלידה או לאחריה?

מומלץ מאוד ליצור קשר עם המוהל הרצוי עוד לפני הלידה, אפשר כבר בחודש שמיני לערוך בירורים וליצור קשר עם מוהל פוטנציאלי מכיוון שייתכן והטובים יהיו תפוסים זמן רב מראש.

מי אחראי בישראל על הפיקוח על המוהלים ועל הכשרתם?

משרד הבריאות והרבנות הראשית אחראים יחדיו על ועדה שתפקידה לפקח על המוהלים (הועדה לפיקוח על מוהלים). ועדה זו אחראית לעריכת הבחינות להכשרתם של מוהלים, טיפול בתלונות נגד מוהלים, מתן הסמכה למוהלים וכו'.

 כמה עולה לשכור את שירותיהם של רופא מוהל ומוהל מוסמך?

טווח המחירים מאוד משתנה, תלוי את מי לוקחים. מוהלים מוסמכים לרוב יהיו זולים יותר מרופאים מוהלים. רופא מוהל יכול לקחת בין 1,500 ל- 3,000 ש"ח ולעיתים אולי יותר. מוהל מוסמך ייקח באיזור ה- 1,000 ש"ח (משתנה בין המוהלים)

לסיכום, חשוב לבדוק טוב טוב את האדם העומד מולכם בבואכם להתעניין לגבי שירותיו של מוהל/רופא מוהל. אל תתביישו בשום פנים ואופן לבקש תעודות מתאימות המעידות על ההכשרה ועל ההסמכה להיות רופא מוהל/מוהל מוסמך. קיימים היום בשוק נוכלים רבים אשר אינם מוסמכים אך בכל זאת עובדים וממשיכים לימול יילודים. היו ערניים והקשיבו לאינסטינקטים שלכם. ושיהיה במזל טוב!

 

Share This Post
Have your say!
00
1 Comment
  1. ואפשר פשוט לא למול בכלל

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.