מה קורה בלידה עצמה? כתבה ראשונה בסדרה

מה קורה בלידה

מה קורה בלידה?

מה קורה בלידה?

אם גם את שאלת את עצמך "מה קורה בלידה?" הגעת למקום הנכון. אם את לקראת לידה ולא בטוחה מהי המשמעות של מחיקה, זירוז וטשטוש ומתי מבצעים כל אחד מהם המשיכי לקרוא. מיכל ברס, מיילדת בבית חולים גדול במרכז הארץ עושה קצת סדר בבלאגן. כתבה ראשונה בסדרה. לכתבה השניה העוסקת בשלבי הלידה, האם ומתי נכנס רופא ללידה ועוד לחצי כאן

מחיקה ופתיחה של צוואר הרחם

דמייני את הרחם שלך כמו בלון, שבקצהו נמצא החלק המוארך, שמדמה את צוואר הרחם. צוואר הרחם הוא שריר שסוגר על פתח הרחם ומגן על ההיריון. כאשר ראש התינוק יורד בתעלה הלידה, צוואר הרחם מתקצר ומתאחה עם הרחם, בדיוק כמו כשמנפחים את הבלון. ההתקצרות של צוואר הרחם נקראת מחיקה והיא נמדדת באחוזים. במקביל למחיקה, צוואר הרחם הולך ונפתח על מנת לאפשר לראש התינוק לצאת. זוהי הפתיחה המדוברת והיא נמדדת בס"מ. פתיחה מליאה מוגדרת כ 10 ס"מ.

מוניטור בלידה

זהו מכשיר המאפשר למדוד שני פרמטרים. הראשון הוא קצב הצירים. מה קורה בלידה מבחינת מעקב בעזרת המוניטור? בכל כמה דקות מופיע ציר. לפי מדידה זו ניתן לראות מתי הצירים הופכים תכופים וסדירים, מה שירמז על התקדמות הלידה. עוצמת הצירים אינה נמדדת ורק את יכולה להרגיש אותה. המדד השני שהמוניטור בודק הוא דופק העובר. ערך תקין הוא 120-150 פעימות בדקה, זהו קצב מאד מהיר יחסית לאדם מבוגר ולרוב יישמע כמו דהרות סוסים. המוניטור מאפשר לעקוב אחר מצב העובר במהלך הלידה. מצב תקין יתבטא בהאצות של דופק העובר מדי פעם. מצוקה עוברית לרוב תתבטא בהאטות בדופק.

זירוז לידה

מסיבות שונות לעיתים יומלץ לך לזרז את הלידה – סיבות למתן זירוז יכולות להיות שבוע הריון מתקדם, ירידת מים ממושכת ללא הגעה של צירים, מצוקה עוברית, צירים מרוחקים או אפילו התעייפות שלך במהלך הלחיצות בלידה להוצאת התינוק. מה קורה בלידה שמתבצעת עם זירוז? הזירוז בחדר לידה כולל מתן הורמון סינטטי הנקרא פיטוצין, באמצעות עירוי. פיטוצין מדמה את פעולת ההורמון הטבעי, אוקסיטוצין, וגורם לכיווצים של הרחם, כלומר לצירים. בקשי תמיד להבין מדוע נדרש הזירוז, אילו תופעות לוואי אפשריות במתן זירוז, וכיצד הוא עשוי להשפיע עלייך ועל העובר.

יש יולדות הטוענות שצירים תחת פיטוצין כואבים יותר. מנסיוני מדובר באותם צירים ובאותו כאב, אבל תחת פיטוצין הצירים מהירים יותר ומגיעים די מהר לאחר תחילת הזירוז, בניגוד לצירים טבעיים, שנוצרים בהדרגתיות, כדי לתת ליולדת את היכולת להתמודד עם הכאב בהדרגה. כיצד מזהים צירים?

טשטוש בלידה

אמצעי לשיכוך כאבים בלידה, הניתן דרך עירוי. מה קורה בלידה עם טשטוש? ליולדת יינתן חומר הנקרא פטידין (לא להתבלבל עם פיטוצין) שהוא סוג של מורפיום, הגורם לתחושת טשטוש, והיולדת לרוב נרדמת בין הצירים. מה שקורה בלידה עם טשטוש הוא שהכאב המורגש הוא רק של שיא הציר, ומיד לאחריו שוקעים שוב לתחושת הנמנום. הטשטוש מאד עוזר להתגבר על הצירים החזקים המלווים את תחילת פתיחת צוואר הרחם אולם יש לו נקודת תורפה עיקרית. מכיוון שהחומר ניתן דרך העירוי, הוא מועבר גם לעובר וגורם לו לנמנם. הדבר לא בעייתי לכשעצמו, אך עשוי לגרום לעובר להיות ישנוני בלידה עצמה, ולעיתים אפילו לא לבכות כאשר הוא יוצא לאויר העולם. בשל כך משתדלים לתת טשטוש בפתיחה קטנה יחסית על מנת שהחומר יתפנה מהגוף לקראת הלידה, ובכך לא ישפיע משמעותית בזמן לחיצת התינוק החוצה.

באילו מקרים נהוג לתת טשטוש ולא אפידורל?

לרוב יינתן טשטוש במקרים בהם אין אפשרות לקבל אפידורל כמו תפקודי קרישה לקויים (חוסר קרישה) אצל היולדת, בעיות נוירולוגיות באזור עמוד השדרה, ולעיתים (אך לא תמיד) קעקוע באזור ביצוע האפידורל.

אפידורל בלידה

אפידורל הנו אמצעי לשיכוך כאבים, הניתן ע"י רופא מרדים. צינורית מוכנסת, תחת הרדמה מקומית, אל חלל סביב חוט השדרה, וחומר הרדמה מוזרם דרכה במהלך כל הלידה. ניתן גם לתת תוספת של אפידורל באופן עצמאי במידה ומרגישים כאבים. אכן אפידורל הנו אמצעי אידיאלי לשיכוך כאבים אך לא נטול בעיות. מגוון של תופעות לוואי כמו גרד, רעידות בלתי נשלטות, כאבי ראש, כאבי גב, והנפוץ מכולם, ירידה חדה בלחץ דם, עשויים ללוות שימוש באפידורל. עצם השכיבה הממושכת בלידה מובילה סטטיסטית לריבוי התערבויות בלידה ומעלה סיכויים ללידת ואקום וניתוח קיסרי. באופן עקרוני אין מניעה מלקבל אפידורל בכל שלב בלידה, מרגע שיולדת נכנסת לחדר לידה, כלומר סביב פתיחה של 3-4 ס"מ ועד לפתיחה מלאה של כ – 10 ס"מ. עם זאת, לפני מתן האפידורל נדרשת הכנה של מוניטור תקין וקבלת עירוי נוזלים על מנת לאפשר ליולדת התמודד עם ירידת לחץ הדם האפשרית.

האם עדיף טשטוש או אפידורל?

מה קורה בלידה מבחינת הבחירה בין טשטוש לאפידורל? לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. במתן אפידורל שיכוך הכאב הוא מוחלט, אך קיים סיכוי גבוה יותר להתערבויות כמו לידת ואקום וגם מצוקת עובר, ולעומתו בטשטוש שיכוך הכאב הוא עדין יותר, כך שהכאבים רבים יותר ובצידו הירדמות והתנתקות מהלידה, וגם ירידה בעירנותו של העובר.

אולי בכלל לידה טבעית?

לידה ללא שיכוך כאבים בהחלט אפשרית. עם השנים שכנעו אותנו שאנחנו לא מסוגלות ללדת מבלי שיטשטשו אותנו וינתקו אותנו מכל תחושה בלידה. המצב הוא לא כזה וחשוב שנוביל מגמה של לידות בהן אנחנו שולטות בגופנו ויולדות באופן הבטוח ביותר לילדנו.

יחד עם זאת, כאב בלידה מלווה בהמון פחד וכדי לאפשר לידה ללא שיכוך כאבים, נדרשת הכנה מתאימה על מנת להתמודד עם הפחד ולהבין את המנגנונים ההורמונים הבריאים, שמניעים לידה טבעית. עם זאת, לידה טבעית ללא משככי כאבים בהחלט כרוכה בכאב לא מבוטל ובהחלטה אישית של כל אחת ואחת.

בכתבה הבאה: שלבי הלידה, חתך בלידה, איך להימנע מקרעים, פקיעת קרומים בלידה.

מיכל ברס היא מיילדת ואחות במחלקת ילודים. מעבירה קורסי הכנה ללידה, ייעוץ הנקה וטיפול בתינוק.לדף הפייסבוק של מיכל

המידע המופיע במאמר מובא לצורך מידע כללי בלבד. המידע מהווה את עמדתו של כותבו ואינו מהווה חוות דעת מקצועית או רפואית. אין המאמר מהווה תחליף לבדיקה רפואית פרטנית או לדעתו של איש מקצוע. האתר או כותב המאמר לא יהיו אחראים לכל תוצאה הנובעת מפרסום תוכן זה או מכך שמי מקוראי המאמר ביצע את המוצע בו, בין אם התייעץ או שלא התייעץ כראוי עם בעל מקצוע בעניינו האישי.

Share This Post
Have your say!
00
4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.